• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Att mixa

Alla har olika arbetsflöden när det kommer till mixning. Plocka de tips du tycker funkar för dig och hoppa över det du tycker känns onaturligt. Många av de val du gör beror på vad den specifika situationen kräver.

Hitta låtens känsla

Börja med att importera spåren i ditt inspelningsprogram. Lyssna igenom mixen ett par gånger och skapa dig en idé om vad du vill göra. Lyssna efter känslan i låten och vad du vill lyfta fram. Gör anteckningar så du kommmer ihåg allt. Bestäm dig tidigt för vad du vill med låten så att du inte sitter och mixar i blindo. Men det är också viktigt att den får ha sitt eget liv. Du ska lyfta låten - inte tvinga den i en riktning.

Grundmix och paus

Ställ in volymnivåerna och panorera så att det låter hyfsat. Satsa på att få sången att låta bra så kan och utgå ifrån den när du mixar resten. Sitt inte för länge med detta moment. Ta en paus när du har din grundmix klar.

När du kommer tillbaka från pausen kan du koncentrera dig på att jobba med allt som ligger runt sången och få det att låta bra tillsammans. Mixa ner detta till en fil. Anledningen till att du mixar ner spåren i ett så pass tidigt skede är för att du ska ha något att jämföra med sen. När du har suttit och mixat länge kan det komma lägen då du vill gå tillbaka för att se hur det lät från början. Tänk på att det viktigaste är att få en mix balanserad.

Huvudroll och biroller

I en mix finns det generellt plats för tre stycken huvudinstrument. Tänk dig som att det vore en film. En huvudroll är det primära instrumentet och två stycken biroller bär upp huvudrollen. Det kan naturligtvis finnas fler instrument än så men dessa ska inte lyftas fram lika tydligt som huvudrollen och birollerna.

Risken är att om man försöker blanda in mer i låtens förgrund så blir det alldeles för mycket och mixen förlorar skärpa. Ibland talar genren om vilka som ska spela huvudroll och biroll, men sitt ändå och dra i volymreglar och testa vad som händer när du lyfter fram eller flyttar bak de olika ljuden i mixen. Mixen ska vara balanserad innan du börjar lägga till effekter.

Ge instrumenten utrymme

Varje instrument eller ljudspår har bärande frekvenser. Gitarren till exempel låter som bäst inom ett specifikt frekvensregister. Det är inom det registret den hämtar sitt karaktäristiska sound. Runt det området finns det andra frekvenser som liksom följer med på köpet.

Genom att skära bort de överflödiga frekvenserna med hjälp av en equalizer försvinner onödiga frekvenser vilket gör att mixen blir tydligare. Detta tillämpas till exempel när flera instrument ligger inom samma frekvensområde. I vissa mixar kan baskaggeljudet låta som en liten fånig snärt när det "solas", men tillsammans med bas och andra instrument låter det alldeles utmärkt. Det är inte alltid primärt att hämta botten ur just baskaggen. Läs mer om detta under Crestfaktorn.

Det bästa sättet att lära sig instrumentens olika bärande frekvenser är att testa med EQ:n och se var de olika delarna i ljudet finns - exempelvis botten, "draget" och så vidare.

Gruppera instrument

Att gruppera vissa instrument kan vara praktiskt. Om du till exempel har en kör som utgör åtta stycken spår och har ställt inbördes kanalnivåer och panorerat ut dessa som du vill ha dem. Då är det en bra idé att skicka dessa till en så kallad subgrupp. Där har du möjligheten att höja eller sänka volymen på hela körpaketet samtidigt utan att du behöver gå in och pilla på de inbördes nivåerna.

Detta kan du göra även med trummor, gitarrer eller vad som helst. En annan fördel med gruppering är att det blir lättare att lägga på effekter. Om du till exempel vill ha ett reverb och en kompressor på kören kan du lägga dessa effekter på subgruppens kanal istället för på var och en av stämmorna. Detta sparar både latency och tid.

Patchbay.jpg Foto: Burt von Bolton Headroom

Headroom kallas det utrymme mellan 0 på huvudmätaren och den nivå när mixern överstyrs. Håll koll på din mastervolym så att den inte går på rött. Då "klipper" ljudet och det låter väldigt illa.

Referensspår

Ett referensspår är en låt som du använder som guide när du mixar. Om du till exempel vill åt soundet i din favoritlåt och vill ha in lite av det i din egen mix, är referensspår en bra arbetsmetod. Importera låten på ett separat spår i ditt inspelningsprogram. Lyssna på hur ditt referensspår låter och försök applicera soundet på din egen mix.

Lyssna på hur referensspårets olika komponenter är anpassade till varandra och försök efterlikna soundet. Det här är ett bra sätt att hitta ditt eget sound, men fastna inte för mycket i hur referensspåret låter. Använd det till att lyssna efter ett sound du gillar och låt dig inspireras av det. Följ det inte slaviskt.

Några bra termer att känna till

Dubb

Detta är dubblering av ett parti. Spela in samma gitarrsstämma två, eller flera gånger på separata spår för att få en fetare klang. Prova också med kompgitarrer, sång och körer. Mixa gärna de dubblerade stämmorna lägre än huvudstämman, för att inte tappa fokuseringen.

Pump

En kompressor som på ett hörbart vis trycker ned topparna i en signal, och sedan släpper taget innan nästa topp, brukar beskrivas som att den pumpar. Detta kan användas som en effekt på till exempel trummor, men är ofta inte direkt önskvärt på en hel mix.

Subgrupp

En subgrupp kan liknas vid en mixer i mixern. Där kan du samla ihop flera enstaka kanaler för att sedan påverka samtliga dessa med exempelvis en kompressor eller EQ.

Transient

Ett ljuds allra första detalj, exempelvis stocken som träffar virveltrumman eller fingret eller plektrumet som träffar strängen. En transient innehåller viktig information för lyssningsintrycket. Bland annat innehåller den diskantinnehåll som vår hjärna använder för att lokalisera ljudet.

Denna diskant bör du även vara rädd om, såvida du inte gillar att dina mixar låter som att man dragit en filt över dom. Observera att transienten inte nödvändigtvis behöver vara den volymstarkaste enheten i ett ljud, vilket innebär att kompressorn kan släppa igenom den och ändå ha material att jobba med.

Skärmar.jpg Foto: Pexels Slutmix

När låten är färdigmixad återstår slutmixen. Mixa ner låten och bränn ut den på en fil eller en CD-skiva. Provlyssna sedan på låten på andra ställen än i din hemmastudio. Det kan vara hos din kompis, i en bilstereo, på din egen stereoanläggning och så vidare. Utvärdera dina lyssningar. Förmodligen måste du sätta dig vid datorn igen och putsa lite på inställningarna.

Tips på litteratur

För dig som vill fördjupa dig vidare i konsten att mixa följer här ett par tips på vidare läsning. Googla eller kolla på biblioteket. Testa även högskolebibliotek om du inte hittar boken på ditt vanliga lokala bibliotek.

  • Mixing audio av Roey Izhaki
  • Mixing Secrets For the Small Studio av Mike Senior

Om du vill ha material att öva på kan du kolla på dessa sidor och ladda ner ljudspår gratis.