• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Promotion

Att släppa en låt kan vem som helst göra - nästan gratis. Men du vill väl också att folk ska lyssna? Det kräver att du lägger tid, kraft och energi på promotion. Ambitionsnivån väljer du själv.

Många oetablerade artister tenderar att fokusera sin release alldeles för mycket på sina kompisar på sociala medier. Ofta gör man ett eller flera inlägg på Facebook och Instagram runt releasedagen. Därefter gör man ingenting och intresset för låten dör innan det ens hunnit ta fart.

Våga kavla upp ärmarna och gör jobbet bättre. Du behöver promota din låt både före och efter releasen. För det har du väl skrivit i projektplanen? Håll kvalitet i allt du gör och tänk långsiktigt.

Studiematerial: Marknadsför din musik

Bli bättre på att nå ut till arrangörer, media och publik. Vårt studiematerial Marknadsför din musik hjälper dig och din grupp att marknadsföra er och att skapa ett proffsigt elektroniskt presskit (EPK). Här nedan tar vi upp delar av det som finns i studiematerialet, men också mycket annat.

Läs mer och ladda hem studiematerialet!

Hitta dina fans

Det blir betydligt lättare att nå ut med din musik om du fokuserar på de som du tror kan gilla dig. Passar din musik personer över 40 år som gillar pop? Eller är det ungdomar som älskar hiphop som du ska satsa på? Hitta din målgrupp och ta reda på var den finns.

Vad är grejen med just din låt?

För att nå ut med musiken till media, fans och konsertarrangörer finns det många saker att tänka på. Det gäller att hitta ett nyhetsvärde och något extra intressant som sticker ut. Att en oetablerad artist släpper en ny låt har sällan tillräckligt nyhetsvärde. Här är några tips!

  • Bygg en bra historia kring hur låten kom till, om ämnet låten handlar om och om din personliga resa med musiken. Våga vara personlig och visa känslor.
  • Hitta det unika med just dig och din låt. Vad har den som andra låtar inte har?
  • Använd olika vinklar för olika media. Kanske räcker det att du har spelat på den lokala festivalen för att du ska få uppmärksamhet i lokalmedia, medan det krävs en bättre story för att nå rikspress.
  • Skriv ett snyggt och proffsigt pressmeddelande (se nedan).

Gör en pressmapp

Skapa en pressmapp på exempelvis Dropbox eller annan molntjänst där du lägger material som kan vara intressant för press och media. Det kan vara din låt som ljudfil, men också pressbilder, en pressrelease-pdf samt övriga dokument som kan vara av intresse.

En variant av pressmapp är en EPK (elektroniskt presskit). Lär dig göra en bra EPK i vår studieplan Marknadsför din musik.

Skriv en pressrelease

Skriv och skicka en bra pressrelease till media och VIP-personer. Skicka den i god tid. Är du tidigt ute ökar chansen att du blir uppmärksammad i samband med releasen. Skickar du den för sent finns risken att du inte hinner få någon uppmärksamhet alls. Media vill ofta inte skriva om releaser som är flera veckor gamla. Var generös och ge dem tid att upptäcka dig.

Här är några tips för en bra pressrelease:

  • Fånga läsaren med en bra rubrik
  • Lägg in en bra bild under rubriken
  • Skriv en ingress som sammanfattar det viktigaste i några få meningar
  • Ha en länk eller skriv tydligt var man kan lyssna på låten eller se videon
  • Ha med ett eller flera citat från artisten (dig) och kanske även från någon annan inblandad person
  • Ha en tydlig avsändare. Skriv dina kontaktuppgifter och ange en länk till pressmappen.

Gör ett pressutskick

Ta kontakt med media i god tid före releasedagen. Här är några tips för ett mailutskick för din pressrelease:

  • Ha en intresseväckande ämnesrad i mejlet
  • Skriv presstexten direkt i mejlet men bifoga också pressreleasen som pdf
  • Skicka inte med tunga ljudfiler utan använd en länk där man kan lyssna eller ladda ned låten. Det kan exempelvis vara en Soundcloud- eller en Dropboxlänk.
  • Har du tid så var helst personlig och skicka ett mejl till varje person du vill nå
  • Skickar du till många avsändare samtidigt, skicka mejlet till dig själv och lägg de andra som dold kopia

Sveriges Radio

För många är Sveriges Radio ett av de viktigaste ställena att höras på. Både P3 och P4 har musikredaktörer som väljer vilken musik som ska spelas.

För att få chansen att höras i Sveriges Radio behöver du ladda upp din låt i Sveriges Radios musikportal. Det är en databas där alla musikredaktörer kan lyssna och ladda hem din låt.

P3 har två allmänna musikredaktörer plus några som jobbar med specialprogram. P4 har tio musikredaktörer som väljer musiken för några län var. Du hittar alla namn och kontaktuppgifter på Sveriges Radios webbsida.

Förutom musikredaktörerna rekommenderas att ta direktkontakt med P4-kanalen i ditt län. Även om du inte får in musiken på kanalens ordinarie spellistor kan du kanske ändå bli intervjuad och få låten spelad nån enstaka gång.

De lokala P4-kanalerna har ofta specialinslag om lokal musik som exempelvis Östgötahitten. Och så finns givetvis den etablerade stora musiktävlingen P4 Nästa.

Sociala medier

Se till att ha alla dina sociala medier och eventuell webbsida uppdaterad med senaste nytt innan du jobbar med en release.

Skriv gärna om låten och releasen i förväg. Men gör det inte för tidigt. Skriver du för mycket om en låt som inte finns att lyssna på kan dina följare tröttna. När låten väl har släppts har du bränt dina skepp och ingen bryr sig längre.

Försök vara kreativ, lekfull och hitta känslosamma och intresseväckande formuleringar. Undvik att fastna i ”säljsnacket”. Många tröttnar snabbt på tjat om att lyssna, gilla och dela.

Dina följare vill få med sig något konkret från varje inlägg - inte bara information om något som händer i framtiden. Här är några tips och förslag:

  • Visa bilder och filmer från studion
  • Prata eller skriv om låten
  • Nörda in i nåt ämne
  • Presentera din producent och medmusiker
  • Visa pressbilder
  • Lägg ut musikvideo
  • Gör korta teaser-filmer
  • Länka till andra sajter som skriver om dig
  • Pre-save-länk
  • Spotify-länk

Annonsering på sociala medier

Som oetablerad artist är det lätt att din release enbart blir några inlägg på sociala medier. Risken är uppenbar att bara dina närmaste ser och lyssnar. För att nå ut till fler fans är det nästan ett måste att också köpa annonser på sociala medier. För dig som är ambitiös och verkligen vill nå ut är det värt att lägga några extra hundralappar eller mer på detta.

Flera promotiontips

Aggregatorn CD Baby har tagit fram en lista på förslag hur du kan marknadsföra din musik. Här är ett urval från den:

  1. Gör en textvideo (lyric video).
  2. Skapa en egen spellista med artister som influerat dig.
  3. Nåla fast ett musiktips (Artist's Pick) på din Spotifyprofil.
  4. Gör en livestreamkonsert där du berättar om hur dina låtar kom till.
  5. Dela låtarna genom Instagram Stories.
  6. Be dina fans att dela din musik.
  7. Skriv ett pressmeddelande och skicka det till dina lokala tidningar, musiktidningar och bloggar.
  8. Pitcha din låt för på Spotify For Artists för att komma med på spellistor.
  9. Ladda upp dina texter till Musixmatch så att texterna kan synas i Instagram Stories.
  10. Spela ditt album från början till slut vid nästa konsert.
  11. Gå live på Instagram och gör en avskalad version av din favoritlåt.
  12. Spela in en musikvideo.
  13. Uppdatera din hemsida och andra forum du är med på med den senaste informationen om dig.
  14. Skicka din låt till din favoritpodd.
  15. Ställ frågor i dina Instagram Stories för att få feedback från fansen.
  16. Dela med dig av ljudfiler från din låt och gör en remix-tävling.
  17. Släpp en karaokeversion av din bästa låt.
  18. Gör noter eller ackordanalyser och dela med dig till fansen.
  19. Dela med dig av bilder och filmer från "behind the scenes".
  • Text: Daniel Forsberg
  • Senast ändrad: 30 mars 2021