• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Inspelning

I studion är det viktigt att tänka på både tekniska detaljer och mentala bitar. Här får du några allmänna råd om vad som är bra att ha i bakhuvudet vid inspelning.

Behåll inspirationen

Att spela in sin musik i studion kan vara en enormt häftig känsla. Det ger ofta en rejäl kick att höra sina låtar växa fram i välljudande studiomiljö. Försök att hålla kvar inspirationen även i situationer när det går lite trögt och tiden rusar iväg, till exempel vid teknikstrul.

Omtagningar

Ibland kan man vara nervös inför en tagning, särskilt om man är ovan med att spela in. Ett tips är att säga till sig själv eller den musiker som ska spela att det bara är ett test. Då slappnar man av lite mer, vilket kan leda till en bra tagning trots nervositet.

En viktig grej när det gäller tagningar är att inte göra alltför många. Ett förslag är att spela in fyra stycken och sedan klippa ihop det bästa ifrån dem. Efter för många tagningar är det risk att du blir trött och oinspirerad.

Inga åskådare i studion

Ha fokus på dig själv och er i bandet! Ha ingen i studion som inte har med inspelningen att göra. Den som försöker sätta en tagning kan lätt bli stressad eller få prestationsångest när andra står och lyssnar, eller rentav stör. Så lämna pojk- och flickvänner, kompisar och föräldrar hemma. De kan lyssna på resultatet senare.

Ställ in ljudnivåer

Innan du börjar spela in, håll koll på nivåmätaren så att ljudet inte klipper, det vill säga "slår på rött". Se också till att du har  headroom kvar. Det innebär det område mellan lägsta nivån och nivån då ljudet klipper.

Studio outboard.jpg Foto: Burt von Bolton Välj rätt mikrofoner

Olika mikrofoner har olika ändamål. Vilken mikrofon som passar bäst beror på vad du ska spela in och i vilket rum. Här följer ett par exempel på klassiska uppmickningar som brukar funka bra.

Sång

Ett generellt råd är att backa från mikronen så långt det går utan att förlora närheten. Välj också mikrofon efter rum och röst. En growlare låter förmodligen bra i en SM57:a medan en singer/songwriter kanske bör välja en kondensatormikrofon. Prova dig fram.

Elgitarr

Rikta en dynamisk mikrofon rakt mot konen på gitarrförstärkaren. Om du vill kan du experimentera med mickplacering genom att rikta micken mot kanten av konen för att ändra soundet. Micken ska vara ganska nära, då den dynamiska micktypen kräver det. Börja med en decimeter och justera sedan om det behövs.

Akustisk gitarr

Även här kommer ofta den dynamiska mikrofonen till användning. En klassisk teknik när du spelar in akustisk gitarr är att rikta mikrofonen mot det tolfte bandet. Det fungerar även bra med en stormembransmikrofon. Rikta mikrofonen in mot gitarrkroppen för mer botten.

Trummor

Det finns många olika sätt att micka upp trummor på. Som hobbymusiker får man ofta utgå från hur många mikrofoner man har, samt antalet ingångar på ljudkortet. Var kreativ, testa och prova olika modeller. Här följer ett par råd om vilka mikrofoner som passar till trumsetets delar.

  • Bastrumman mickar du bäst upp med en dynamisk mikrofon. Sätt in den en bit i hålet för att få närhet.
  • Den dynamiska mikrofonen lämpar sig även till virveltrumman. Bäst resultat får du om du sätter en mikrofon ovanför riktad mot tillslaget, samt ytterligare en undertill, vid sejarmattan, för att ta upp botten.
  • För överhäng (främst cymbaler) passar två stereoplacerade kondensatormickar oftast bäst.
  • Även på pukorna funkar dynamiska mickar bra - en till varje trumma.
  • Rumsmickar tar upp hela trumsetets ljud och placeras en bit bort. En stormembransmikrofon fungerar bra som rumsmick. En annan riktigt bra rumsmikrofon är bandmikrofonen. En välriktad bandmikrofon kan i princip ensam ta upp hela trumsetet och få det att låta bra.

Trummis i studio.jpg Foto: Burt von Bolton