• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Releaseplanering

Förutom att skapa magisk musik är planering A och O för att nå ut med din musik till andra. Här är tips på saker du behöver tänka på före och efter releasen.

Vem är du som artist?

Ett grundarbete är att definiera vem du är som artist. Vad gör dig unik och vilka värderingar vill du förknippas med? Skriv ned och tydliggör. Du anar inte hur många gånger du kommer få frågan om vem du är och vad du vill. Och handen på hjärtat – vet du verkligen det själv?

Beskriv din musik

Det är väldigt vanligt att man som artist får frågan hur man låter. Våga svara! Formulera gärna en hiss pitch där du beskriver dig och din musik på 30 sekunder. En sådan bör innehålla följande:

  • Namnet på artisten (du)
  • Varför någon ska bry sig om just din musik
  • Hur din musik skiljer sig mot andras
  • Hur stor din musik kan bli
  • Varför någon ska bry sig just nu, och inte om en månad

En annan bra idé att göra en slogan för dig som artist. Och varför inte skaffa en snygg logga?

Skaffa dig ett feedback-team

Samla ihop några personer som törs ge ärlig feedback på din musik. Låt dem få möjlighet att älska din musik, men också kunna säga att en refräng inte håller måttet. Välj inte familjemedlemmar eller bästa vänner. Fokusera på personer som finns utanför din närmsta bekantskapskrets och som är helt opartiska.

Till sist är det ändå du som bestämmer, men andra kan se helheten och höra detaljer som du inte tänkt på. Förmodligen kan din musik bli ännu bättre om du vågar ta till dig feedback?

Kanske har du också andra personer runt dig som är sugna på att hjälpa dig med fotografering, en video, skivomslag eller promotion. Hitta bra personer och bra samarbeten. Det kan du komma långt på!

Gör en projektplan

En tydlig projektplan behövs för att hålla fokus. Gör inte misstaget att släppa låten samma dag som den är färdigmixad. Ta dig tid att skriva ner vad, när, hur och varför du ska göra saker. En bra projektplan bör starta flera månader eller rentav ett år före releasedatum.

Budget

Hur mycket pengar vill du lägga på din musik? Ja, det kan bara du bestämma! En riktlinje många jobbar efter är att marknadsföringen ska kosta minst lika mycket som produktionen. Tyvärr slarvar många med just marknadsföringen och lägger alla pengar på inspelning. Risken är att musiken låter jättebra men att ingen får möjlighet att lyssna.

Sätt upp mål

Hur ska du veta om du lyckats om du inte har bestämt dig för vart du vill? Sätt upp ett övergripande mål för releasen och krydda det med flera delmål.

Hur många tidningar och bloggar ska skriva om din musik? Hur många Spotify-streams är realistiskt? Hur många nya följare vill du nå på sociala medier? Hur många spelningar ska du göra? Håll målen så mätbara som möjligt så är de lättare att utvärdera och följa upp.

Lär dig mer om att sätta upp mål med SMART-metoden!

Välj var du ska finnas

Antalet sajter och sociala medier att finnas på är många. Välj de som passar dig bäst och var du tror att dina fans finns. Men ju fler ställen du finns på, desto fler blir det att hålla koll på. Var hellre aktiv på 1-2 ställen än att vara för dålig på många. "Döda" Facebooksidor eller Youtubekanaler blir ingen imponerad av.

Singel eller album?

Vanligt idag är att fokusera på singlar. På så sätt kan du göra betydligt fler releaser och hålla dig aktuell längre.

Fördelen med ett album är att det kan uppleva dig som extra seriös. Ofta har du då större chans att bli recenserad och uppmärksammad i dags- och musiktidningar.

Hemsida

Vill du verkligen satsa på din musik rekommenderas en egen webbsida. Se till att den tillräckligt snygg och informativ utan att överarbeta. En bra hemsida ser proffsig ut och kan ge dig mer uppmärksamhet.

En annan bra detalj med en hemsida är att du kan lägga alla dina låttexter där. Om någon googlar någon av dina textfraser guidas de förmodligen direkt till din sida.

Ha alltid det viktigaste överst på din hemsida. Våga välja vad du vill att folk ska se.

Sociala medier

Strukturera upp hur du vill jobba med sociala medier. Fundera vilka inlägg som ska göras och när de ska läggas ut. En grundtanke är att samla på dig material (content) under hela inspelningsprocessen och portionera ut bilder, filmer och tankar kontinuerligt.

Nyhetsbrev

Facebooksidor och Instagramkonton i all ära, men många väljer att använda nyhetsbrev via mejl som en nyckel i sin marknadsföring. Sajter och forum kan komma och gå, men mejladresser tenderar att bestå. De som skriver upp sig på ditt nyhetsbrev vill verkligen ha din information. De är dina största fans och vill köpa och lyssna på din musik. Utnyttja det!

Våga prata om din release

Snacka om din release, både i god tid före släppet, och givetvis även efteråt. Att hålla ett släpp hemligt i förväg kan möjligtvis vara coolt om du heter Beyoncé eller Bruce Springsteen. För dig som oetablerad artist är det mest onödigt. Håll inget hemligt, då blir releasen också hemlig. Och det vill du ju inte.

Bilder

Riktigt snygga artistbilder ger bra intryck. Våga vara originell, stilig, busig eller kanske mystisk. Hitta just ditt uttryck. Lagom antal pressbilder är 3-5 stycken. Hitta en variation så de både kan passa i stående och liggande format - och gärna i både färg och svartvitt.

Videos

En bra musikvideo gör det lättare att få din låt att sticka ut ur bruset. Många gillar det visuella och rörliga på sociala medier. Ofta klickar man hellre på en video än på en "trist och naken" Spotify-länk. Populärt idag är att göra lyric videos där bildspråket är enklare och man fokuserar på låttexten.

Lär dig mer om videos i vår studieplan Gör en musikvideo!

Samla på dig bra idéer

Bra idéer kan man aldrig få för många av. Gör ett dokument med en lista där du samlar på dig alla tänkbara idéer, hur galna de än är. För eller senare kommer de till pass.

Ta hjälp av Studiefrämjandet

Studiefrämjandet har musikhandläggare runt om i hela landet som kan hjälpa dig vidare och ge dig mer kunskap om musikbranschen.

Ta kontakt med Studiefrämjandet på din ort!

  • Text: Daniel Forsberg
  • Senast ändrad: 30 mars 2021