• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Ekonomi

Själva släppet av låten handlar bara om småpengar jämfört med kostnaderna för musikproduktion och marknadsföring. Det är där du ska lägga det stora krutet i budgeten.

Kostnader för en digital release

En digital singel eller ett album kostar bara några få hundralappar. Det handlar om aggregatorns avgifter samt diverse låtkoder.

Varje aggregator har sitt speciella upplägg ekonomiskt. Vissa tar betalt för själva uppladdningen och en viss procent på försäljningen. Vissa tar inget betalt för uppladdningen men istället en större procent för försäljningen. Vissa tar betalt per år. Läs på respektive aggregators webbsida vad som gäller just där.

Hur får jag betalt?

Betalning kan du få på flera sätt:

1. Försäljning av ljudfilen

I onlinebutiker kan folk köpa din låt och ladda ned som ljudfil. En låt kostar ca 10 kr och din aggregator tar en viss procent på det. Det är aggregatorn som betalar ut pengarna till dig.

2. Royalty på streams

Ibland kallas detta även för ”skivbolagspengar”. De går den till som äger inspelningen. Du som äger rättigheterna får helt enkelt betalt varje gång någon streamar låten. Dessa betalas ut av aggregatorn.

3. Stimpengar

Stimpengar får enbart de som skrivit låtarna. Varje musiktjänst som exempelvis Spotify eller Apple Music betalar pengar till låtskrivarorganisationen Stim för att få använda musiken. De rapporterar också hur många gånger varje låt har streamats. Därefter betalar Stim ut pengarna till låtskrivarna.

Läs mer på Stims webbsida.

Ett räkneexempel:

En lyssning på Spotify ger totalt ca 2-5 öre som alla rättighetshavare och låtskrivare delar på. Det inkluderar både royalty (2-4 öre) och Stimpengar (0,18 och 1,31 öre ).

Det innebär att en miljon streams på Spotify ger totalt ca 22.000 kr. Tänk på att du också måste betala skatt på pengarna.

  • Text: Daniel Forsberg
  • Senast ändrad: 30 mars 2021