2131 – Studiefrämjandets kompass mot framtiden
Strategi 2131 visar Studiefrämjandets väg framåt. Den anger vad Studiefrämjandet behöver prioritera för att nå Studiefrämjandets önskade läge år 2031.
Strategin heter 2131 för att den gäller år 2021–2031. Studiefrämjandet arbetar med strategin utifrån insikten att tio år är en lång period och att vi alltid är beredda att möta de utmaningar som omvärldsförändringar kan ställa oss inför.
Med grund i våra stadgar, och med denna strategi som kompass, planeras och genomförs folkbildning i våra lokalavdelningar över hela landet, med särskilt fokus på våra profilområden natur, djur, miljö och kultur.
Bakgrund
Den organiserade folkbildningen utvecklades parallellt med folkrörelsernas framväxt i Sverige. Folkbildningens roll var tidigt självklar: För att förändra samhället och ta makt över sin egen vardag behövs kunskap, insikt och organisering. Här växte studieförbund och folkhögskolor fram som en betydelsefull kraft.
Studiefrämjandets grundare, Jordbrukare-Ungdomens förbund (JUF), var en betydande ungdomsrörelse som engagerade ungdomen för hembygden, jordbruket och kulturaktiviteter på landsbygden. Att ge möjlighet till kunskap och bildning var det centrala när Studiefrämjandet bildades – och är det fortfarande.
Studiefrämjandet står bakom idén om allas rätt till kunskap, bildning och utbildning. Folkbildning är icke-formellt lärande, som utgår från människors egen fria vilja att lära och utvecklas. Bildning har hos oss ett egenvärde för både individen och för samhället, frikopplat från snävt nyttotänkande.
Studiefrämjandet utgår från alla människors lika värde och likaberättigande. Alla ska kunna göra sin röst hörd och forma sin framtid. Deltagarens erfarenheter, tankar och föreställningar är centrala källor i bildningsprocessen. I mötet med andra växer kunskap och insikter.
Ingången till Studiefrämjandet är bred och alltid öppen. Vi finns till för människor – våra deltagare. Det är deltagarna och samhällets behov som formar vårt uppdrag. Vi vet att bildning och folkbildning gör människor och samhället starkare.
Vision – vår dröm
Att alla människor har kunskap, kraft och utrymme att delta i utvecklingen av ett hållbart och demokratiskt samhälle.
Studiefrämjandets roll – vår utgångspunkt för strategin
Studiefrämjandet finns till för människor som vill lära och påverka sin livssituation, sin omgivning och samhället. Vi söker upp och bjuder in dem som inte självmant kommer till oss.
Vi är ett bildnings- och utbildningsorgan för våra medlems- och samverkansorganisationer. Vi möter föreningslivets behov av folkbildning.
Vi är en bildningsplattform som skapar möjligheter och förutsättningar för att människor tillsammans ska växa och ta plats i samhället.
Studiefrämjandets grundsyn
Samhällssyn
Studiefrämjandet arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle. Vi försvarar, stärker och utvecklar demokratin. Folkbildning och föreningsliv är i själva verket en del av demokratin, och bidrar till att öka tilliten i samhället. Vi är en plats där människan, i samspel med andra, frigör kraft att påverka sin egen livssituation, sin omgivning och samhället i stort.
Människosyn
Studiefrämjandet står upp för alla människors lika värde. Vi är inkluderande och hävdar allas rätt att vara sig själva. Vi litar på människan och tror på den positiva kraften i samtal och möten med andra. I folkbildningen lär vi och reflekterar tillsammans, med stort utrymme och acceptans för att tänka och tycka olika.
Bildningssyn
Livslångt lärande ska vara en rättighet och möjlighet för alla. Bildningsklyftorna i samhället ska utjämnas. Studiefrämjandet använder folkbildningens pedagogik som bygger på människors aktiva deltagande och inflytande i studiecirklar och grupper. I folkbildningen utövas demokrati i praktiken. Studiefrämjandet anpassar pedagogiken till deltagarens behov och önskemål. Vi utvecklar nya former för lärande och pedagogiska metoder på folkbildningens grund.
Kultursyn
Kultur är både en samlande och utmanande kraft i samhället. En fri kultur har ett egenvärde och stärker demokratin. Kultur möjliggör delaktighet, stimulerar kreativitet, fantasi och samtal, ger oss uttryck och insikter. En fri och levande kultur kan möta samhällsutmaningar som ojämlikhet, diskriminering, utanförskap och bidra till folkhälsa. Att ge fler människor möjlighet att uppleva och utöva kultur är centralt för folkbildningen, och för Studiefrämjandet.
Strategiska områden
1. Studiefrämjandet utvecklar demokratin
Studiefrämjandet stärker och utvecklar demokratin i Sverige. Varje dag anordnar vi folkbildning och kultur som ger våra deltagare nya kunskaper och nya insikter. Hos oss utvecklas demokratiska samtal och arbetsformer i det stora och i det lilla. Våra deltagare vet att Studiefrämjandet är en plats för lärande och stärkt demokrati.
Begreppet demokrati har skiftande innebörder. I grund och botten betyder demokrati ”folkstyre”, det vill säga att alla medborgare kan påverka samhällsutvecklingen, inte minst genom att rösta i allmänna val. Andra demokratiska grundprinciper är alla människors lika värde och rättigheter, fri åsiktsbildning, tryck-och yttrandefrihet samt likhet inför lagen.
2. Studiefrämjandet har lärandet i fokus
3. Studiefrämjandet stärker föreningslivets roll i samhället
4. Studiefrämjandet står för hållbarhet
Vår tids största utmaningar summeras i Agenda 2030 – de globala mål som FN:s medlemsländer har satt upp för att nå ett hållbart samhälle. Visionen för Agenda 2030 och de 17 globala målen är bland annat att avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor i världen, främja fred och rättvisa, och att lösa klimatkrisen. Studiefrämjandet står bakom målen i Agenda 2030.
Mänskliga rättigheter och alla människors lika värde och möjligheter att delta i och påverka samhället är grundläggande i Studiefrämjandets verksamhet med social hållbarhet. Vi lägger särskild vikt på mångfald, jämlikhet och jämställdhet i vårt arbete. Studiefrämjandet vill minska bildningsklyftorna i samhället och se till att alla, oavsett socioekonomisk bakgrund, har tillgång till lärande och kultur.
Klimat- och miljöförändringarna hotar mänskligheten. Kunskap och medvetenhet om naturens ekosystem, biologisk mångfald och klimatförändringarna är därför centralt i vårt bildningsarbete för ekologisk hållbarhet.
Studiefrämjandet står för hopp och trovärdighet. Hållbarhet är vår ledstjärna i allt vi gör. Vi fokuserar främst på två aspekter av hållbarhet: ekologisk och social. Men vi ser också att ekonomisk hållbarhet är en förutsättning för att nå framgång på båda dessa områden. Tillsammans med medlems- och samverkansorganisationerna skapar vi de bästa förutsättningarna för folkbildning om vår gemensamma livsmiljö och de allvarliga utmaningar som vi och vårt samhälle står inför.
Studiefrämjandet arbetar aktivt för samverkan mellan människor och organisationer i lokalsamhället. Genom att arrangera folkbildande aktiviteter där människor med olika bakgrund kan mötas bidrar vi till sammanhållning och integration.
Studiefrämjandets medarbetare och förtroendevalda är väl insatta i Agenda 2030 och vad samhället och vi som organisation behöver göra för att nå en hållbar utveckling.
5. Hjärta och hjärna i Studiefrämjandet
Studiefrämjandet är en samlad organisation med gemensamt ”hjärta och hjärna”. Våra värderingar och vår kunskap genomsyrar allt vi gör. I relationen med våra cirkelledare, deltagare och medlemsorganisationer hjälps vi åt, tar ansvar och utvecklas tillsammans. Cirkelledare, förtroendevalda och medarbetare har ett öppet och nyfiket förhållningssätt till lärande och utveckling.
Studiefrämjandets gemensamma värderingar finns förankrade i vår grundsyn på människa, bildning och demokrati. Det möjliggör samarbete i hela Studiefrämjandet och skapar en gemensam etisk kompass för all vår verksamhet. Vi är en transparent organisation som stolt delar med oss av metoder och resultat. Vi berättar för omvärlden hur vi bidrar till en gynnsam samhällsutveckling.
Vi samspelar internt och samverkar över organisatoriska gränser. Våra värderingar formar och utvecklar ständigt organisationens kultur. Mångfald eftersträvas genom att våra förtroendevalda och medarbetare speglar vår verksamhet och våra deltagare.
Studiefrämjandet är en attraktiv arbetsplats och samarbetsorganisation. Alla som verkar i Studiefrämjandet är stolta företrädare för organisationen. Vi är nyfikna på omvärlden och samverkar gärna med andra. Vi vill vara angelägna och relevanta, och det interna lärandet är alltid närvarande. Vi tar stöd i analys, utvärdering och reflektion för att anpassa oss till deltagarnas och samhällets behov. Kompetensutveckling sker kontinuerligt och prioriteras i hela organisationen.
Med stort engagemang och bred kompetens skapar vi förutsättningar för att fler människor ges möjlighet att lära för livet, växa och ta plats i samhället.
Dela sida:
Dela: