Banden hyllar Nemis på Sweden Rock
2026 fyller Studiefrämjandets samarbete med Sweden Rock Festival 20 år! Att scenen och festivalen har betytt mycket för väldigt många band och musiker – det är tydligt. Här är fina ord från några av banden som spelat där.
Ansök till Nemis Sweden Rock 2026
Nu kan du och ditt band ansöka om att få spela. Ansökningsperioden är öppen fram till 15 december. Ansök här!
Ammotrack (2006)
Ammotrack är ett rock/metal-band från Skövde, Sverige. Bandet bildades 2004 och spelar hård rock/metal med starka refränger och en tydlig arenakänsla.
Vad betydde giget på Sweden Rock för er som band?
– Otroligt mycket! Vi fick äntligen spela inför en stor och hängiven publik och på så sätt nå ut till ännu fler hårdrocksfans. Det är ju varje hårdrocksbands stora dröm att få spela på Sweden Rock. Vi har tack vare Studiefrämjandet fått möjlighet att göra det tre gånger och samtliga gånger har varit milstolpar för Ammotrack.
Har spelningen gett er några särskilda minnen eller erfarenheter som ni bär med er än idag?
– Absolut! Vi blev chockade över det fina mottagandet 2006, total eufori och adrenalinet på max. Det året hade vi dessutom efterfest med grabbarna i Def Leppard, det händer ju inte varje dag hehe. Vi spelade även på festivalen 2014, då hade vi medverkat i Melodifestivalen. Vi märkte verkligen att publikantalet växte av det. Crew och alla på plats på festivalen är otroligt proffsiga och vi kommer aldrig att glömma det.
På vilket sätt har Studiefrämjandet stöttat er under er resa som band?
– Studiefrämjandet har stöttat oss genom alla år och hjälpt oss komma framåt i musikbranchen. Vi vill lyfta Tina Göthensten lite extra som supportat med spelningar på festivaler, klubbar samt med annat stöd. Hon är en riktig eldsjäl som definitivt bidragit till att sätta oss och andra Skövdeband på kartan.
– Vi vill också tacka Burt von Bolton som också varit en stor del i att vi som band tagit oss till större scener. Branschen ändras hela tiden och idag är det tuffare än någonsin att hålla sig kvar. Även fast vi idag är signade och klarar oss bra så finns alltid Studiefrämjandet där och backar oss.
Battering Ram (2025)
Battering Ram från Filipstad spelar en rak energisk 80-talshårdrock paketerat i ett modernt sound med styrka och tryck.
– Studiefrämjandet har betytt en stor del för oss sedan vi startade detta band 2017. Det började omgående med Livekarusellen så vi fick komma ut och spela. Sedan har våra kontaktpersoner haft bra träffar/utbildningar som varit bra för oss i sättet för att jobba sig ”uppåt” som band i en för oss ganska svår bransch.
– Vi har även fått stöttning och tips när vi under en tid kände att vi kört fast. Då fick vi ett möte och inspirationen och målmedvetenheten kom till oss igen. När vi sedan fick chansen att spela på Nemis Sweden Rock 2025 fick vi ett kvitto på att hårt jobb lönar sig och vi är stort tacksamma för chansen vi fick. Den spelningen via Studiefrämjandet och Nemis har betytt väldigt mycket för oss. Först och främst var det en grym spelning på alla sätt med hur mycket folk som helst som såg oss. Det var som en dröm…
– I samband med att vi blev uttagna till Sweden Rock och Nemis fick vi även här en mycket bra vägledning via Studiefrämjandet hur vi skulle ta tillvara på spelningen medialt före, under och efter Sweden Rock. Vi märkte att den spelningen verkligen gav effekt då vi är mer intressanta att boka och därmed ökade antalet spelningar radikalt under 2025.
– Vi kör i detta nu vidare mot vårt tredje fullängdsalbum som ska släppas senvåren 2026 och med det gasar vi vidare ännu hårdare tillsammans med Studiefrämjandet.
Browsing Collection (2015)
Browsing Collection bildades i Skövde omkring 2008 och spelar catchig hard rock med punkattityd och metalinfluenser.
Vad betydde giget på Sweden Rock för er som band?
– För oss i Browsing Collection var möjligheten att få spela på Sveriges onekligen största rockfestival 2015 ett rent magiskt tillfälle. Vi hade då redan gigat landet runt och spelat ihop i flera år, men just Sweden Rock var en dröm vi hade haft från första början.
– När vi fick det glädjande samtalet från vår kontakt på Studiefrämjandet var det som att vi också fick tummen ur på något sätt. Vi färdigställde vår första full-längdare, tryckte ny merch och bokade in fler spelningar runt samma datum när vi ändå skulle bila söderut. Vi steppade upp vårt sociala medier-game och blev mer motiverade till att prata image och scenspråk. Vi fick en viktig milstolpe att se fram emot som helt enkelt gjorde att vi kunde ta oss själva på större allvar.
– Så roligt också att vi sedan fick möjligheten att komma tillbaka och spela igen 2022. Det händer mycket på bara några år. Trots samma medlemmar var vi då ett helt annat band, med ett större självförtroende, tack vare flera utlandsturnéer och en mello-debut i bagaget, samarbeten med TV-program och dataspelsföretag i ryggen och ovärderlig branscherfarenhet bakom oss.
– Båda dessa gig har varit så extremt värdefulla för oss, oavsett var någonstans i karriären vi befann oss, och vi ser tillbaka på dem båda med samma glädje.
Har spelningen gett er några särskilda minnen eller erfarenheter som ni bär med er än idag?
– Bästa minnet från vår första spelning på Nemis-scenen på Sweden Rock måste ju förstås vara den massiva publiken. Vi hade inte spelat mycket i just Blekinge-trakten tidigare, så vi hade väl inte förväntat oss att fylla hela tältet. Men det var magisk stämning, grymt ös och vi hade så otroligt kul.
– Sedan att vi sålde slut på vår nya merch och till och med vår Browsing-mamma fick skriva autografer, det är något vi aldrig glömmer. Kul också att vi fick möjlighet att spela in hela giget med proffsutrustning. Ibland knäpper vi på filmen på Youtube och drömmer oss tillbaka.
På vilket sätt har Studiefrämjandet stöttat er under er resa som band?
– Studiefrämjandet har sedan vårt första sketna gig 2008 i en källarlokal i Skövde stöttat oss fullhjärtat. Vi fick hjälp att låna utrustning till vår första repa, vi fick hjälp att trycka pins, att boka gig, att trycka affischer till våra gig, att träffa andra band som gjorde samma resa som oss, att gå på föreläsningar och att få bidrag till merch och studio.
– Det går inte att understryka nog hur viktigt det har varit för oss. Idag jobbar vi fortfarande med Studiefrämjandet fast på en helt annan nivå, när vi själva arrangerar Sweden Rock Kollo i samarbete med självaste Sweden Rock Festival. Ett rockkollo för unga tjejer och transpersoner som vill träffa likasinnade och inspireras till att ta nästa steg.
– Plötsligt får vi möjligheten att ge tillbaka till communityt, efter alla år. Det är den bästa känslan i världen, att få se ungdomarna som drömmer om att lira på de stora festivalerna, att kunna hjälpa och peppa dem genom att berätta våra egna historier och dela erfarenheter. Det finns inget mer värdefullt!
Chainsaw Holiday (2024)
Chainsaw Holiday från Trollhättan spelar metal som spänner från 80-talets potenta chuggande gitarrer till melodier och solon som tenderar att fastna på din hjärna.
– Samarbetet med Studiefrämjandet är viktigt i flera avseenden. Dels genom att de tillhandahåller en replokal till subventionerad hyra, engagerade medarbetare som fixar gig i regionen men även möjlighet till inspelning i riktigt fin studio.
– Att spela på Sweden Rock var en fantastisk upplevelse. Jättebra exponering, kontakt och möjligheter till samarbete med andra band. Slutligen en otrolig upplevelse att få spela på Sveriges största festival helt omgiven av proffs.
The Drippers (2024)
The Drippers från Göteborg grundades 2016 och spelar energisk “action rock” inspirerad av band som The Hellacopters, Turbonegro, MC5 och The Stooges.
– För oss i The Drippers var spelningen på Sweden Rock Festival 2024 en klar höjdpunkt i karriären. Det var helt klart en dröm som gick i uppfyllelse, som man drömt om det. Vi hade skickat in ansökan till Nemis-scenen varje år sedan vi startade bandet 2016, och även försökt via tidigare band.
– När vår handläggare Glen till slut ringde och meddelade att vi fått gigget så var det en glädje som var helt enorm. Wow alltså, äntligen!
Vi gick som på moln och när det väl var dags för avfärd så var vi riktigt förväntansfulla. Vi skulle spela på torsdagen men åkte ner redan när festivalen startade för att acklimatisera oss.
– När det sedan blev dags för gig och vi körde in på festivalområdet så blev det till slut verkligt. Ett snabbt soundcheck var allt vi behövde, scenteknikerna var suveräna och allt bara föll på plats. När det var fem minuter kvar till giget så tittade vi fram bakom draperiet. Där kom kallduschen. Det var ju tomt, max hundra personer framför scenen. Vi blev oroliga att allt skulle gå åt helsike, vårt drömgig skulle bli helt avslaget.
– Men men, man får behandla varje gig som Ullevi. Nu ska vi bara ha kul.
När vi väl blev presenterade av konferenciererna så hörde vi helt plötsligt ett jubel. Ett stort jubel! Vi gick ut på scenen och upptäckte att hela Pistonhead-tältet var packat med flera tusen personer, vilken lycka! Adrenalinet gick från noll till hundra i ett ögonblick och när vi väl drog igång så spelade vi som i trans. Det gick verkligen skitbra och publiken var hur mäktig som helst. Man skulle bara vilja kapsla in den känslan.
– Efteråt var vi lyckliga och helt tagna av hur fantastiskt det var att vi fått uppleva vår dröm, och faktiskt presterat. Andreas från Studiefrämjandet kom förbi och sa att all vår merch och alla våra skivor sålt slut. Wow! När vi sedan såg bilderna och videon som Studiefrämjandet och Linda Florin fixat så var det som att cirkeln slöts. Allt blev perfekt. Vi hörde även att de andra Nemis-banden haft liknande upplevelser.
– Med tanke på vilket litet nålsöga det är att komma in på de stora festivalerna för mindre band så vill vi verkligen tacka Studiefrämjandet för denna otroliga chans att uppfylla den eviga drömmen. Det har blivit som en kvalitetsstämpel, ett erkännande och en tung post på vårt CV att ha fått uppträda på Sweden Rock Festival.
– Vi vill uppmana alla att söka, vi har sökt Sweden Rock-giget i olika konstellationer i cirka 15 år. Vem vet, för andra kanske det går fortare! Det är oavsett en klar höjdpunkt i livet som vi kommer att bära med oss för evigt. Kör hårt!
Eradikated (2019)
Eradikated är ett thrash metal-band från Höör som grundades under namnet The Generations Army redan 2015, men bytte namn till Eradikated i september 2021.
– Att fått vara en del av Nemis och att spela på Sweden Rock som 17-19-åriga i ”The Generations Army” var givetvis en fantastisk möjlighet för oss. Än idag när vi är ute och och spelar möter vi människor från olika delar av landet som såg oss på festivalen för första gången. Det var under den spelningen som Martin Gustafsson, vår nuvarande manager, fick upp ögonen för oss. Man kan säga att det blev ett avstamp som fortsatt betyder mycket för oss, men också en påminnelse om hur långt hårt arbete kan ta en.
Eyes Wide Open (2014)
Eyes Wide Open från Karlstad bildades omkring 2011. De spelar modern metal med inslag av melodisk death metal och metalcore – med melodier, tunga trummor och varierad sång.
– Att få spela på Nemis Sweden Rock 2014 var en riktig milstolpe för oss. Det var första gången vi kände att allt vårt slit i replokalen verkligen hade lett fram till något fett! Att stå där inför en riktig festivalpublik, sida vid sida med band vi vuxit upp med, var helt overkligt.
– Studiefrämjandet och Nemis gav oss inte bara en chans att visa upp oss, utan också en plattform som hjälpte oss vidare. Den spelningen öppnade dörrar, gav oss nya kontakter, och framför allt en känsla av att vi hör hemma på den scenen.
Frontback (2013, 2018)
Frontback kommer från Växjö och är ett energifyllt rockband med influenser av bland andra Foo Fighters, Iron Maiden och Def Leppard.
Vad betydde gigen på Sweden Rock för er som band?
– Otroligt mycket! En väldigt fin möjlighet och ära att få spela på en så stor festival och scen!
Har spelningarna gett er några särskilda minnen eller erfarenheter som ni bär med er än idag?
– Mycket glädje och spänning! Vi minns precis innan vi skulle gå på scenen 2018 så hörde vi Iron Maiden avsluta. Man får en bra rutin av större scener och produktioner!
På vilket sätt har Studiefrämjandet stöttat er under er resa som band?
– Det ger en stor möjlighet till utveckling att få spela på många ställen samt att även kunna nyttja inspelningsstudio. Vi tycker att Studiefrämjandet är väldigt viktiga för att band ska kunna utvecklas!
Guenna (2025)
Musiken från Malmöbandet Guenna är fullproppad av äventyrslystna melodier i kombination med tunga riff i stoner-anda, udda taktarter, fläskiga trumkomp och episka låtarrangemang.
Vad betydde giget på Sweden Rock för er som band?
– Vårt gig på Sweden Rock är solklart det största som hänt oss, både som band och individer. Hela perioden från att vi fick reda på att vi hade en plats på Nemis till att vi stod där på scenen så stärktes både motivationen och sammanhållningen i bandet och betydelsen av att vi fick chansen att genomföra detta är enorm. Responsen efter giget har varit dundrande och vi kunde inte få en bättre upplevelse av det hela.
Har spelningen gett er några särskilda minnen eller erfarenheter som ni bär med er än idag?
– Den ovana känslan av att spela på en scen där allt från backline till flertalet kompetenta scenarbetare består av ren världsklass är verkligen en erfarenhet att ha med sig. Att se och vara med om hur allt rullar på bakom de stora scenerna är en viktig del för att förstå hur mycket jobb som ligger bakom för att banden ska få den bästa möjliga upplevelsen.
På vilket sätt har Studiefrämjandet stöttat er under er resa som band?
– Studiefrämjandet är ett grymt hjälpmedel för att band lättare ska kunna nå sina drömmar och mål. Framförallt när det kommer till att komma ut och spela. De får mindre band att mycket lättare nå fler större scener och därav större publik som leder till snabbare tillväxt.
– På Studiefrämjandet ordnade vi vår första egna riktiga replokal vilket var till stor hjälp för att kunna repa mer frekvent och regelbundet. Allt blir så mycket lättare helt enkelt med en studiecirkel och det är vi synnerligen tacksamma för!
Hedda hatar (2018)
Hedda Hatar från Lund bildades 2015 som en klassisk rockkvartett. De inspireras av fem decennier av rock, särskilt 70-talsstil med fuzz, Black Sabbath, punk och blues i en eklektisk blandning.
– Vår spelning på Sweden Rock Festival 2018 betydde otroligt mycket för oss som band! Vi gick sista året på Gymnasieskolan Spykens musiklinje och la väldigt mycket tid på att repa och giga med bandet på helgerna.
– När vi fick reda på att vi skulle få spela på Sweden Rock trodde vi inte att det var sant. Det betydde så mycket för oss som nyetablerat band att få chansen att spela på en så stor festival. Vi blev så himla glada och tacksamma, och samtidigt väldigt pirrigt och nervöst!
– Spelningen låg precis under de sista veckorna inför vår student, så vi åkte från flakmålning på innergården direkt till festivalområdet i Sölvesborg! Hälften av bandet åkte sedan direkt från spelningen på rockscenen till studentbalen, och andra hälften skippade balen och stannade kvar hela festivalveckan för att titta på bland annat Iron Maiden som spelade samma dag som oss!
– Vi fick ett jättefint välkomnande av all fin personal som vi kände från Studiefrämjandet på plats på festivalen, och soundchecken på den stora scenen är ett tydligt, mäktigt minne. Det kändes supertryggt och proffsigt! Vi laddade upp inför giget med att hänga på festivalområdet och se massa band innan. Ett extra fint minne för oss var när Browsing Collection skulle introducera oss innan vi gick på scen och det var så fint att få prata med dem precis innan och få deras pepp!
– Själva spelningen var jättekul, det var otroligt att få spela för ett fullt tält med taggad publik! Vi kommer aldrig glömma vår spelning på Sweden Rock, och är så tacksamma över att Studiefrämjandet ger unga band såna möjligheter!
Hellgroove (2024)
Bandet kommer från Karlshamn och spelar tung metal kombinerad med texter som inte är rädda för att återspegla livets och vårt samhälles mörker.
– Nemis och Sweden Rock – ett samarbete som är avgörande för den svenska musikkulturen. Ett samarbete som gör att Sverige kan fortsätta fostra och exportera ny musik. Att få möjligheten till den bredaste exponeringen man kan få som svenskt band är ovärderligt, och dessutom väldigt lärorikt när det gäller hur branschen fungerar.
– Vi i Hellgroove är tacksamma för att vi fick chansen att visa upp oss, och att få orden ”bäst idag” från scenansvarig gav oss bränsle och inspiration som kommer att räcka livet ut. Vi kommer att jobba hårt för att försöka ta oss fram i en bransch som ofta upplevs som en snårig orkan – och det går, med hjälp av Studiefrämjandet. Tack! Vi ses på rocken.
Incarnit (2012)
Karlstadbandet Incarnit bildades 2006 av barndomsvännerna Robert Karlsson Nordberg och Erik Hansen. Bandet spelar melodisk thrash/metal och beskriver sin stil ibland som “Badass Arena Thrash”. Robert svarar:
– Jag minns fortfarande känslan av att stå på Nemis-scenen med hundratals människor framför scenen och en mulen dag som gick över i sol lagom tills vi gick på. Så mycket nya fans och vänner som vi fick efter spelningen har vi aldrig lyckats överträffa sedan dess.
– När folk frågar vilken spelning som var vår bästa och mest minnesvärda kommer alltid Sweden Rock först på listan. Sen dess har vi bara försökt toppa den spelningen i allt vi gjort som band.
– I mitten av mitt metal-altare hemma hänger en affisch från 2012 års line up och det är för evigt hedrande att se Incarnit på samma affisch som Soundgarden, Motörhead, Blue Öyster Cult, Mastodon med flera. Sweden Rock är Sveriges bästa festival och Nemis är Sveriges bästa festivals varmaste scen!
Liar Thief Bandit (2023)
Liar Thief Bandit är trion från Malmö som lyckas sätta fingret på det stilbildande 70-talet i en modern tappning. Få lämnas oberörda av detta explosiva liveband av rang.
Vad betydde giget på Sweden Rock för er som band?
– Det betydde oerhört mycket på många sätt. Det är den största spelningen vi gjort hittills som band publikmässigt och vi känner fortfarande av efterdyningarna i form av branschkontakter och annat. Många människor, både svenska och utländska, har kommit fram till oss efter senare spelningar för att berätta att de upptäckte vårt band genom vår spelning på Sweden Rock Festival vilket känns oerhört roligt. Ett slags genomslag och bekräftelse på att vi gör något rätt.
Har spelningen gett er några särskilda minnen eller erfarenheter som ni bär med er än idag?
– Förutom det professionella bemötandet från såväl Studiefrämjandet som festivalen i sig, fick vi mycket matnyttig erfarenhet bara genom att uppleva hela apparaten kring vad det innebär att spela på Sweden Rock Festival.
– Vi blev kontaktade av en rad aktörer som bokade in intervjuer med oss och då gällde det att tänka till så att vi kunde säga något bra, smart och inbjudande. Vikten av att “sälja in sig själv” blev väldigt påtaglig och bara att behöva tänka en gång extra på hur vi uppfattas gjorde stort avtryck.
– Det mest minnesvärda vi tar med oss är utan tvekan själva spelningen i sig. Ett smockfullt tält med peppade hårdrockare som visar sin uppskattning, svårslaget!
På vilket sätt har Studiefrämjandet stöttat er under er resa som band?
– Vi gjorde vår allra första spelning på Studiefrämjandet i Malmö. Vi fick en chans att visa upp oss och testa våra fyra första låtar live inför publik och sedan dess har vi haft ett tätt samarbete med Studiefrämjandet.
– Vi har en egen replokal och stöttas genom hyresstöd, vi blir inbjudna till spännande föreläsningar och workshops, vi blir peppade att söka spelningar och festivaler genom Nemis och alla kontaktpersoner vi haft genom åren har alltid trott på oss.
– Studiefrämjandet har funnits där för oss genom allt och vi har svårt att tro att vi skulle ha fått ut lika mycket av att samarbeta med något annat studieförbund.
Mean Streak (2011)
Mean Streak från Skövde bildades 2008 av basisten Peter Andersson. Det är ett traditionellt heavy metal-band som vill skriva “klassisk metal straight from the heart”.
Vad betydde giget på Sweden Rock för er som band?
– Det var stort för oss, och att spela på Sweden Rock Festival kom precis i det skedet för bandet då vi trodde att allt var möjligt. Samma år (2011) fick vi även åka på Japan-turné! Att få vara en del av den största rockfestivalen i Sverige och att väljas ut i en tuff uttagningsprocess bland en betydlig mängd fantastiskt bra band i Sverige är ett erkännande, såklart!
Har spelningen gett er några särskilda minnen eller erfarenheter som ni bär med er än idag?
– En rolig spontan grej som bara råkade hända var att vi fick upp Björn Strid (sångare i Soilwork och The Night Flight Orchestra) att gästa på final-låten, vilket blev kul och uppskattat! Och en relativt overklig upplevelse var att, innan vi klev på scenen, spelade Saxon på en angränsande scen, samt efter vår sista låt så kunde vi höra Judas Priest! Stort för ett då relativt färskt band i samma genre!
På vilket sätt har Studiefrämjandet stöttat er under er resa som band?
– Studiefrämjandet har varit en stöttande kraft i smått och stort, allt från mindre gig, hjälp med prylar vid produktionsrepetitioner, kurser i inspelning, stöttning med studio-möjligheter med mera.
– Studiefrämjandet har också varit lyhörda för idéer som gynnat flera i spåren av vad vi har velat åstadkomma. Till exempel att vi tillsammans fick till seminarie med producenten Max Norman (Ozzy, Y&T, Megadeth med flera) i samband med att han mixade vårt fjärde album Blind Faith. Detta seminarium gav inspiration och bränsle för andra band att också blicka framåt.
Nazghor (2024)
Nazghor från Uppsala levererar en kavalkad av blod, svett och brutala, men samtidigt melodiska, satansverser.
Vad betydde giget på Sweden Rock för er som band?
– Det betyder väldigt mycket för ett band av vår storlek och genre. För oss personligen så har det öppnat sig nya dörrar bland annat hos arrangörer av mixade evenemang. Det var definitivt ett lyft och ett steg i rätt riktning.
Har spelningen gett er några särskilda minnen eller erfarenheter som ni bär med er än idag?
– Absolut, aldrig har vi varit med om en så proffsig festival. Vi kan lätt säga att vi vet mer hur vi ska organisera oss vid större event.
På vilket sätt har Studiefrämjandet stöttat er under er resa som band?
– Från själva starten har vi haft full support. Eftersom bandet blir större och större så har vi behövt olika typer av stöd enligt de förutsättningar som vi möter som grupp, och då har vi fått den hjälp vi har behövt.
Nephila (2025)
Nephila från Arvika är ett psykedeliskt rockband som kännetecknas av en blandning av 60- och 70-talets folk- och progressiva rock, med inslag av blues och psykedeliska melodier.
– Studiefrämjandet har betytt enormt mycket för oss i Nephila. Ert stöd har gett oss möjlighet att växa, hitta vårt sound och våga satsa fullt ut på musiken. Ni har funnits där från början med kunskap, pepp och en tro på det vi gör.
– Att vi fick chansen att spela på Sweden Rock Festival var en dröm som gick i uppfyllelse. Det var en milstolpe för oss, och något som aldrig hade varit möjligt utan Studiefrämjandets engagemang för unga band och den svenska livescenen.
Sanctrum (2023)
Sanctrum från Uppsala har ett sound som är en salig blandning av brutala thrashriff, episka refränger och elektroniska element.
Vad betydde giget på Sweden Rock för er som band?
– Att få äran att spela på en av världens bästa festivaler var hur stort som helst för oss! Det är väldigt meriterande att ha en spelning på Sweden Rock Festival på CV:et när man ska ut och leta andra spelningar. Det blir som ett kvitto för bokare att de får ett band av hög kvalité.
Har spelningen gett er några särskilda minnen eller erfarenheter som ni bär med er än idag?
– Det vi tar med oss från Sweden Rock Festival är vänligheten och professionalismen från crewet på och bakom scenen, stämningen på festivalen och sist men inte minst den otroliga känslan av att spela inför ett fullsatt Pistonhead-tält!
På vilket sätt har Studiefrämjandet stöttat er under er resa som band?
– Först och främst är det tack vare Studiefrämjandet som vi fick chansen att spela på Sweden Rock Festival! Genom vår kontaktperson på Studiefrämjandet kan vi utarbeta en plan som passar oss för att kunna uppnå det vi vill, att få spela så mycket som möjligt.
Sonic Syndicate (2006)
Sonic Syndicate är ett metalband från Falkenberg, bildat 2002 av bröderna Richard och Roger Sjunnesson samt deras kusin Robin. De slog igenom med sitt melodiösa metalcore-sound på album som Only Inhuman och We Rule the Night. Richard Sjunnesson svarar på frågorna nedan:
Vad betydde giget på Sweden Rock för er som band?
– Sweden Rock-spelningen den 8 juni 2006 definierade verkligen oss som band. Intensiteten hade ökat stadigt under ett par år, och debutalbumet Eden Fire (2005) hade redan öppnat dörrar utanför Sveriges gränser. Särskilt tack vare singeln “Jailbreak”, där Roland Johansson gästsjöng i refrängen.
– Inför 2006 hade vi dessutom kommit upp på en ny nivå genom att ansluta oss till ett management, vilket kändes enormt för oss då. Vi hade, med våra mått mätt, det mest hektiska schemat i bandets historia det året.
– Samtidigt passade vi på att städa i line-upen för att satsa fullt ut. John Bengtsson tog över trummorna, och kort därefter övertalade Karin även Roland att gå med i bandet permanent. Soundet på “Jailbreak” var exakt den ton vi ville bygga framtiden på och eftersom jag själv enbart är en ”one trick pony” musikaliskt med min skrikröst så var det en högst välkommen förstärkning.
– Sweden Rock blev faktiskt Rolands debutspelning med Sonic Syndicate. För alla som följt bandet vet man att hans röst och scennärvaro, tillsammans med feta och lättillgängliga låtar, var den högkalibriga silverkulan som skulle bära oss genom de kommande åren. Att få chansen att stå där, på den scenen, just då med ny energi, ny sångare och allt framför oss, kändes nästan ödesbestämt och poetiskt.
– Kort därefter skrev vi kontrakt med Nuclear Blast, och började snickra på det som i efterhand nästan känns som en klassiker – Only Inhuman. Hur vi fick ihop den skivan vet jag än idag inte riktigt, men den markerade början på en osannolik och fantastisk resa för oss.
– Sonic Syndicate var vid den här tiden ett band som arbetade stenhårt, hade ett snyggt och starkt koncept och vi visste hur man tog tillvara på varje chans. Sweden Rock 2006 var en sådan chans och utan tvekan en av de mest avgörande händelserna för att nå ut till en större publik.
Har spelningen gett er några särskilda minnen eller erfarenheter som ni bär med er än idag?
– Jag minns inte exakt vilka låtar vi körde den dagen, men självklart en hel del material från Eden Fire, det var ju trots allt den enda skivan vi hade släppt då [skrattar]. Jailbreak var givetvis med, och den här gången fick Roland äntligen framföra den själv, i egen hög person. Fram tills dess hade vi haft olika lösningar för just hans sångpartier, så det kändes som att cirkeln slöts på något sätt.
– Om vi redan då spelade något från Only Inhuman törs jag inte säga, men jag är ganska säker på att demoversionerna av Blue Eyed Fiend och Psychic Suicide fanns vid den tiden. Det var ju just de två låtarna, tillsammans med Jailbreak, som vi skickade in till Nuclear Blast när vi sökte nytt skivkontrakt.
– När det annonserades ut att vi landat kontraktet hette det att vi hade ”vunnit en tävling bland 1500 band”, men om jag ska vara ärlig så kändes det mest som ett PR-jippo. Tävlingen var nog redan avgjord när våra låtar nådde deras skrivbord. Men oavsett hur det egentligen gick till så blev resultatet rätt svårslaget.
– Jag minns framför allt att spelningen på Sweden Rock var en fantastiskt vacker dag, strålande sol och sommarkänsla. Vi var som kor på grönbete efter en lång vinter. Fulla av energi, förväntan och den där barnsliga glädjen över att äntligen få visa hur tappra vi var med våra bildliga kappor och svärd inför en större publik. Det var en magisk känsla.
– Roland var lite äldre än oss andra, och vi var väl lite fundersamma i början över hur personkemin skulle fungera. Men ganska snabbt insåg man att det här var en man med barnasinnet i fullt behåll. Vi hade otroligt roligt tillsammans, även om vi alla till slut kanske nötte lite väl mycket på varandra under de mest intensiva åren därefter.
– Roger, Roland, John och jag har faktiskt fortfarande en “gubbchatt” där vi hörs då och då, trots att vi fyra inte stått på samma scen sedan The Unguideds avskedsspelning med Roland 2017.
– Men ja, vi lärde oss nog en hel del den tiden, inte minst av managementet vi hade då. Han drev oss stenhårt, var snål med beröm och sa sällan mer än ett torrt “It was OK”, oavsett vilka framgångar vi nådde. Tio tusen personer på Wacken som skriker halsarna av sig, och efteråt bjöds det på ett; “It was OK.” Det gjorde en ödmjuk. Väl frustrerande ibland, men i efterhand nog precis vad vi behövde.
– Vi fick lära oss branschen den hårda vägen, både genom honom och genom att tidigt turnera som förband till mer rutinerade band som gärna satte oss på plats när vi förtjänade det. Det var där och då vi fick vår första lektion i hårdrocks-etik och det var en nyttig sådan.
– Och kanske var just det en av lärdomarna från Sweden Rock, att oavsett hur stort allt känns i stunden, så gäller det att försöka stå med båda fötterna kvar på jorden. Det är en skör tillvaro. Blinkar man, så riskerar man att allt försvinner lika fort som det kom.
På vilket sätt har Studiefrämjandet stöttat er under er resa som band?
– Så här i efterhand känns det nästan lyxigt att man, som gymnasieelev, bara kunde skriva upp sig på en replokal, dra dit sina kompisar, spela hellre än bra och bara hänga. Att få vara tonåringar och leva ut sin passion utan press eller förväntningar.
– De där första åren i replokalen, när man började skriva eget material, låtarna började sitta och människor utanför den närmaste kretsen faktiskt började uppskatta det vi gjorde, det är utan tvekan bland de finaste minnen jag bär med mig från min ungdom. Vi hade så otroligt roligt i replokalerna och vi sporrades ständigt av de andra, mer rutinerade lokala banden och det fina kamratskapet som fanns där på lilla i Smedjan i Falkenberg.
– Det var en tid med lättillgängliga gig på lokala scener och utbyten till andra städer med liknande arrangemang. Verkligen en högborg för kreativa ungdomar, musiker och oss hårdrockare. Nästan för bra för att vara sant.
– Det sjuka är att vi fortfarande har kvar exakt samma replokal som allt började i. Samma rum där Fallen Angels föddes 2003, som senare blev Sonic Syndicate, står fortfarande kvar. Och än i dag repar vi där med The Unguided då och då. Det är nästan som att kliva in i en tidskapsel.
– Stor respekt och hatten av till Studiefrämjandet, som gav oss alla chanser och möjligheter. Och indirekt, en biljett ut i världen bland fantastiska människor och upplevelser. Och det var där, på Smedjan, som grunden till de fyra guldskivorna som hänger här på väggen smiddes och för det är jag evigt tacksam.
Sparzanza (2007)
Sparzanza bildades 1996 i Karlstad och började spela stoner-rock innan de utvecklade ett mörkare, mer metalliskt sound.
– Vi spelade på Nemis-scenen precis efter att vi hade släppt vår tredje skiva på vårt eget bolag. Vi minns att vi blev förvånade över hur många i publiken som faktiskt kunde sjunga med i några av våra låtar och efter giget hade vi säkert 100 meter kö till merchandisetältet. Inte en platta eller t-shirt kom med hem.
– Att få den spelningen vid just den tidpunkten var viktigt för oss för att få en skjuts på både skivförsäljningen och vår karriär. Utan den hade det varit ett mycket svårare arbete för oss att ta oss framåt. Vi blev på något sätt ett ”riktigt” band där och då och lärde oss hur mycket som helst genom att vara där och det tackar vi ödmjukast för. Tack Studiefrämjandet!
Spiral Skies (2018)
Spiral Skies är ett svenskt rockband från Stockholm. Bandet bildades runt 2015 och spelar psykedelisk rock med inslag av 70-tal, doom, folk och fuzz.
– Det är roligt, för senast förra veckan träffade vi på ett fan som sa ”Jag såg er på Sweden rock, jag stod längst fram”. Även om det var ganska tidigt i vår karriär (2018) - och jag idag skulle säga att vi har mognat en hel del scenmässigt sedan dess - så är det fantastiskt roligt att vi gjorde ett bestående intryck.
– Jag minns när Studiefrämjandet hörde av sig till mig och sa att vi skulle få spela på Sweden Rock. Jag satt på ett café med min mamma och moster i Vilnius, och när jag läste sms:et så skrek jag rätt ut, så folk vände sig om! Det hela var obegripligt. Som gammal Sweden Rock-besökare sedan tidiga tonåren var det ju en dröm att få spela där.
– Det var en spännande upplevelse att få vara med i ett sammanhang där allt var extremt proffsigt skött, från loge-området till scen och utrustning. Vi hade vår speltid, och vi brände av setet! Sista låten vet jag att jag fick med mig publiken ordentligt. En vän i publiken filmade och att få se alla dessa människor klappa i takt var helt magiskt!
– Väl efter giget var vi höga på adrenalin, medan vår mech-lady (aka Challa) febrilt försökte få tag på oss. Det hade skett en anstormning! En flock vinylsugna personer hade rusat mot bordet och hon var helt i chock över att så många ville köpa saker. Inte hade vi ju någon växel heller, men Challa lyckades få folk att runda upp jämt.
– Sweden Rock-spelningen är, och kommer fortsätta vara, en absolut höjdpunkt i vår musikkarriär. Att Studiefrämjandet och Sweden Rock ger Nemis-banden en möjlighet att spela är fantastiskt och jag hoppas fler festivaler följer deras exempel. Jag vet också många festivalbesökare som inte missar ett enda band på Nemis-scenen, då de uttrycker att "detta är ju framtidens musik".
– Studiefrämjandet har varit ett stöd för oss under hela vår karriär. Vi har fått riktigt bra spelningar, som vi aldrig hade kunnat få annars som oetablerat band. Även om vi hunnit med några olika studievägledare genom åren så tycker jag att de alla har haft gemensamt att de är väldigt drivna och hjälpsamma i sina roller. Personer som brinner för musiken och att den ska fortsätta skapas. Jag nämner ofta i intervjuer att just studieförbunden är det som gör att det finns ett "svenskt musikunder". Utan stödet, med replokaler, musikutrustning och fortbildning hade det inte funnits så här många framgångsrika svenska band. Tack Studiefrämjandet och tack Sweden Rock festival. Vi vill komma tillbaka!
Unfound Reliance (2025)
Unfound Reliance från Karlstad blandar melodiösa refränger med brutala growls och nackbrytande riff.
– Studiefrämjandet är det studieförbundet som alltid varit där för oss och hjälpt oss göra musiken möjlig. Om det inte vore för att de hade tillgång till replokaler med instrument att prova på samt lokaler att hyra ut så hade vi kanske aldrig haft möjlighet eller kunnat syssla med musik idag.
– Studiefrämjandet har också hjälpt till med att utbilda oss i hur musikbranschen fungerar och haft en "öppen dörr-policy" där vi musiker kan komma och fråga om råd när som helst. Utöver det finns det också studios där musiker kan starta sina inspelningskarriärer utan att spendera hutlösa mängder pengar.
– Tack vare Studiefrämjandets har vi kunnat utvecklats till ett band som spelat tillsammans med band som In Flames och Cannibal Corpse. Något som inte hade skett utan deras stöd och hjälp genom årens gång.
– Spelningen på Sweden Rock är en milstolpe för många band, inklusive oss. Att Nemis Sweden Rock finns skapar ett mål och en längtan hos oss som band och visar att det är möjligt för oss små band att också få dela de stora scenerna. När man väl kommer upp där blir det också en bekräftelse på att man gör något bra. Man får se flera tusen i publiken och bli ännu mer taggad till att spela musik. Studiefrämjandet och Nemis gör det som känns omöjligt, möjligt.
VA Rocks (2017)
Skånska VA Rocks går i samma fotspår som AC/DC, The Donnas och Kiss – ösig och hård rock’n’roll med punkkryddor.
Vad betydde giget på Sweden Rock för er som band?
– Den spelningen betydde ju ALLT för oss! Då var det tveklöst det absolut största vi varit med om som band. Det var verkligen en känsla av att allt blod, svett och tårar lönat sig 1000 gånger om. Det är ett minne vi alltid kommer att bära med oss.
Har spelningen gett er några särskilda minnen eller erfarenheter som ni bär med er än idag?
– Vi kommer aldrig att glömma när vi stod på rad på scenen efter spelningen och tackade publiken på drygt 4000 pers som vrålade tillbaka mot oss. Det som gjorde publiken så fantastisk var att nya fans från hela världen stod bredvid vår trogna VA Rocks-familj. Bland dem fanns bland annat vår gamla fritidslärare som var ett stort stöd i uppstarten av bandet när vi gick i mellanstadiet. Att få stå på en så stor scen med stöd från alla dessa människor vi mött genom åren var en känsla som knappt gick att ta in!
På vilket sätt har Studiefrämjandet stöttat er under er resa som band?
– Vi har haft studiecirkel i Studiefrämjandet sedan vi var 13 år gamla. Vi har bland annat fått möjlighet att spela in i studio, giga över hela Sverige på olika typer av scener/festivaler, gå på workshops och lära oss om musikindustrin och inspireras samt deltagit i Livekarusellen.
– Förutom dessa möjligheter har vi fått pepp och stöttning i det vi gör och hjälp i att nå våra drömmar. Vi har sagt det förr och säger det 100 gånger till, tack till Studiefrämjandet för alla möjligheter som ni gett oss.
Vulkan (2012)
Vulkan är ett svenskt progressivt rockand från Karlstad. De bildades runt 2006 och släppte debuten Mask of Air 2011. Deras musik kombinerar episk, tung och melodisk rock och har progressiva inslag.
– Studiefrämjandet hjälpte oss så att vi fick chansen att spela helt enkelt. De trodde på oss och på vår musik och att det var musik för bra för att inte bli spelad inför större publik. Välkomnandet på Nemis-scenen var fantastiskt plus att vi fick se både Soundgarden och Mastodon på stora scenen samma kväll!
Dela sida:
Dela: