Hitta din roll som cirkelledare
Att vara cirkelledare är en speciell form av ledarskap. I cirkeln står gruppgemenskapen i centrum för lärandet. Studiefrämjandets ledarutveckling tar fasta på just detta. ”Cirkelledaren har en nyckelroll för att levandegöra folkbildningens kärna”, säger Hanna Hagström på Studiefrämjandet. Alla cirkelledare kan delta i ledarutvecklingen. Cirkeln har pratat med tre av dem.
Hanna Hagström och Lisa Holmberg arbetar båda på Studiefrämjandet, riksförbundet. De har lett över hundra ledarutvecklingskurser.
– Många deltagare har sagt att de fått med sig värdefull kunskap, inte bara i deras roll som cirkelledare, utan för hela livet, säger Hanna.
Det kan till exempel handla om konsten att ge feedback på ett bra sätt, och om att fundera över hur vi själva kan påverka gruppens utveckling.
– Dessutom tycker de flesta att det är jätteroligt att träffa andra cirkelledare, menar Lisa.
Cirkelledarens roll kan skifta i olika cirklar. Vissa ledare har stor kunskap om cirkelämnet och lotsar gruppen framåt. Andra cirklar består av ett gäng kompisar, och där har ledarskapet en annorlunda karaktär. Men att se till att gruppen fungerar bra och går framåt i lärandet är en gemensam nämnare för de allra flesta cirkelledare. Just detta tar ledarutvecklingen sikte på.
Förändring på gång
Hanna och Lisa är just nu involverade i ett förändringsarbete med ledarutvecklingen. Hur det kommer att bli är ännu inte klart, men inriktningen är tydlig.
– Cirkelledaren har en nyckelroll för att levandegöra folkbildningens kärna, det gemensamma och frivilliga lärandet i en liten grupp, därför vill vi stärka deras förmåga, säger Hanna.
– Vi funderar också på hur vi kan erbjuda kontinuerlig kompetensutveckling, kanske genom fördjupningar i form av digitala föreläsningar och workshops där våra cirkelledare i hela landet kan delta, säger Lisa.
Dialogkompetenta ledare
Oavsett cirkelämnet bygger folkbildningspedagogiken på samtal och interaktion mellan deltagarna. Att cirkelledarna får verktyg för att skapa ett gott samtalsklimat i gruppen är en viktig ingrediens i ledarutvecklingen.
– Som ledare kan du skapa trygghet i gruppen, så att alla får komma till tals, känner sig sedda och viktiga, säger Lisa.
Begreppet dialogkompetens handlar om förmågan att få till stånd goda samtal i en grupp.
– Vi människor ser ju saker på olika sätt och det gäller att inte fastna där. Genom att ställa frågor till varandra och reflektera i gruppen kan perspektiven vidgas. Här kan cirkelledaren ha en nyckelroll, säger Lisa.
På ledarutvecklingen tränar sig deltagarna genom olika övningar att få till stånd sådana samtal.
– Jag har själv sett deras aha-upplevelser när de inser att de med enkla medel styra samtal i olika riktningar, säger Hanna.
Katastrofen kan sluta lyckligt
Gruppdynamik är ett ord för att beskriva hur grupper fungerar. Ledarutvecklingen fokuserar på praktisk kunskap om gruppdynamik, utifrån det som ofta händer i studiecirklar.
– Vi vill att ledarna ska få upp ögonenen för att grupper går igenom olika faser. Det kan kännas tryggt att veta att en konflikt inte behöver vara katastrof, utan en helt naturlig del i gruppens utveckling. En konflikt kan faktiskt leda till att gruppen svetsas samman, säger Lisa.
En annan viktig aspekt av cirkelledarskapet är att se till att deltagarna behandlar varandra på ett schysst sätt. Ingen deltagare ska behöva utsättas för diskriminering eller kränkningar.
– På ledarutvecklingen tar vi också upp sådana frågor, genom att relatera till olika situationer som kan uppstå i en grupp, säger Hanna.
– Ibland måste cirkelledaren peka med hela handen på ett trevligt sätt, säger Lisa och betonar behovet av tydlighet, inte bara när det gäller umgängesformerna.
– Det är viktigt att du som ledare hälsar alla välkomna, och dessutom är tydlig med allt det praktiska – vilka tider som gäller, när pausen kommer och var toaletten finns.
Joslin Khoury, 48, Trollhättan
"Jag mår bra när människor lyckas"
Vad lärde ni er på ledarutvecklingen?
Jag har gått två steg, den första var under pandemin och därför digital. Mycket i ledarutvecklingen handlade om grupper. Särskilt spännande var det när vi pratade om relationer och de faser som en ny grupp går igenom. Att det kan gå lite upp och ner, och att det är helt naturligt. Det var värdefullt för mig.
Hur var upplägget på kursen?
Jättefint! Till exempel var det en annorlunda presentationsövning, som direkt gjorde att vi deltagare fångade varandras uppmärksamhet. Det blev väldigt lättsamt från start.
Leder du någon cirkel nu?
Flera olika. Bland annat i Studiefrämjandets föräldracirklar Älskade barn, i kommunikation och konflikthantering och på språkcafé. Jag är utbildad integrationspedagog och deltagarna kommer från många olika länder.
Varför är det kul att vara cirkelledare?
Jag mår bra av att se människor utvecklas och lyckas. Vi utgår från vad de vill, och inte vad jag bestämmer. Inga måsten, och alla är med frivilligt. Det är ett väldigt bra sätt att lära.
Vilken bakgrund har du?
Jag är syrisk medborgare, född i Kuwait och gift med en libanes. Jag var 14 år när jag kom till Sverige. Så jag är väldigt blandad, precis som deltagarna i cirklarna.
Hur ser deltagarna på studiecirkelmodellen?
Många tror att det är en vanlig skola och kallar mig för lärare. Då förklarar jag att jag inte är lärare utan deltagare precis som dem, även om jag håller i cirkeln lite mer. På våra språkcaféer säger jag att vi kommer som vi är och börjar där vi är. För många är det ovant, men väldigt uppskattat.
Caisa Laine, 28, Ekenässjön, Vetlanda
"Peppad att bli cirkelledare"
Varför har du gått ledarutveckling?
Jag siktar på att bli instruktör på Brukshundklubben och har därför gått ledarutvecklingens två första steg. Jag hoppas kunna leda valpkurser och vardagslydnad framöver.
Vilka deltog på kursen?
De var ett tiotal aktiva i olika hundföreningar. Men vi pratade inte så mycket hund, utan om hur man leder studiecirklar.
Hur var kursen?
Först och främst var ledarna oerhört inspirerande. De var sig själva och visade vad ett coachande ledarskap innebär, också genom sitt sätt att själva leda kursen.
Vilka förväntningar hade du?
Att jag skulle sitta på en stol och lyssna hela tiden, men det här var helt annorlunda.
Hur då annorlunda?
Vi fick göra praktiska övningar i grupper hela tiden. Inte en enda powerpoint, utan vår ledare hade målat för hand på stora papper, och så jobbade vi med post-it-lappar. Allt satt kvar på väggarna under hela kursen. Jättespännande.
Vad lärde du dig?
Mycket! Som att människor lär sig på olika sätt, genom att läsa, lyssna, se bilder och göra. Och att bra kommunikation är grunden för att få en grupp att funka. Jag jobbar som teamledare på en industri och har haft stor användning av kursen på jobbet. Framför allt att du som ledare måste stanna upp och lyssna aktivt, inte bara köra på med vad du själv har att säga.
Var det något du saknade?
Faktiskt inte. Jag måste också säga att allt var så generöst. L1-kursen var två dagar med övernattning. Bara att bli bjuden på mat och få åka iväg på hotell. Det gjorde att vi blev en sammansvetsad grupp. Jag är absolut peppad att bli cirkelledare nu.
Emil Langneström, 22, Enköping
"Viktigt kunna snacka utan hårda ord"
Var är du cirkelledare?
Jag har varit cirkelledare i bandet Abyssal Lich.
Du har deltagit i endagskursen musikcirkelledarutveckling, MCU. Hur var det?
Det var nice. Vi fick lära oss mycket om rättigheter och ekonomi inom musiken, och även hur man blir en bättre bandkompis. Vi hade dålig kontakt med varandra i bandet, och det blev bättre efter kursen. Det funkade en månad, sedan blev det ändå kaputt och vi splittrades. Nu är jag på gång med ett nytt band.
Varför funkade det inte?
Vi ville olika mycket. Några ville spela bara för kul och sa inte så mycket. Det är väl okej, men jag vill komma någonstans med musiken. Man måste vilja åt samma håll, annars går det inte.
Vad är viktigt i en bra grupp?
Att kunna snacka med varandra utan att ta till hårda ord. Du måste få vara ärlig och komma med förslag utan att det blir dålig stämning. Så är det nu i mitt nuvarande band.
Några andra minnen från MCU?
Det var andra band där, och jag lärde mig mycket av att se vad det var för personer, hur de såg på musiken och snackade med varandra.
Varför spelar du i band?
Jag älskar musik, det är det enda jag vill göra. Jag spelar trummor, gitarr, growlar och skriver texter. Jag bryr mig inte om att bli känd eller tjäna mycket pengar, att skapa musik och spela live är viktigast för mig.
Vad är vitsen med att samarbeta med ett studieförbund?
Vi får hjälp att utvecklas och få spelningar. Studiefrämjandet har till och med en scen på Sweden Rock. Det är hur stort som helst.
Vad gör du när du inte håller på med musik?
Jag jobbar på Pärlans gatukök i Enköping.
Om Studiefrämjandets cirkelledarutveckling
- Alla cirkelledare i Studiefrämjandet ska genomgå en kort Grundläggande Cirkelledarutbildning, GCU.
- Ledarutvecklingen är frivillig och fokuserar just på cirkelledarskapet, och inte på kunskap i cirkelämnet.
- Formerna för ledarutvecklingen kan skifta, med digitala och/eller fysiska träffar.
- Ledarutvecklingen är kostnadsfri för alla som är eller ska bli cirkelledare i Studiefrämjandet.
- Ledarutvecklingen har hittills varit i tre steg, men ett förändringsarbete pågår. Den nya ledarutvecklingen (om den kommer att heta så) lanseras 2024.
- Det nuvarande första steget i ledarutvecklingen omfattar minst 9 lektionstimmar á 45 minuter.
Läs mer om Studiefrämjandets ledarutveckling.
Ur Cirkeln nr 2 2023.