Min passion: Ta en pensel och agera
Läs intervjun med konstnären Fredrik Jenser från Sjöbo. Han leder kurser i oljemåleri på Studiefrämjandet i Ystad och berättar här om sin passion för att tolka människors karaktär och personlighet. (Ur Cirkeln nr 4 2020)
Min passion: Ta en pensel och agera
Namn: Fredrik Jenser
Ålder: 54
Bor: Hus på landet utanför Sjöbo i Skåne.
Familj: Ogift, två söner, 13 och 21 år.
Gör: Konstnär. Leder kurser i oljemåleri på Studiefrämjandet i Ystad.
Läser: Min europeiska familj av Karin Bojs.
Lyssnar på: Muddy Waters. Konstnärsfavoriter: Diego Velázquez, Pablo Picasso och Francis Bacon.
Var finns din passion?
Den finns i konsten, särskilt figurativ konst, alltså föreställande. Jag fascineras av avbildandet, som du kan se av alla bilder här på väggarna. Att tolka människors karaktär och personlighet är spännande.
Hur började ditt skapande?
Hos mormor och morfar i Småland. De hade en bänk av Perstorpsplatta där jag ritade med blyerts, alla möjliga konstiga figurer. En gång kopierade mormor det och skickade in till Vetlandaposten, och jag vann en hängmatta. I sjuan kunde man välja konst som tillval. Jag var den enda som gjorde det. Min lärare visade Picasso, Dali, Rembrandt. Och hur en skiss blev till en målning. Hon var avgörande för mig!
Varför är du kursledare?
För att ge vidare det jag kan. Jag ser det som en utvidgning av mitt konstnärskap. Det är intressant att följa hur deltagarna tänker och löser sina problem i skapandet. Det öppnar nya vägar för mig också.
Kan alla måla?
Ja, alla kan! Men rätt inställning är viktigt. Börja inifrån dig själv, och inte med en föreställning om hur det ”ska vara”. Rädsla och prestationsångest kan finnas. Då säger jag: ”Vi testar, ta en pensel och agera!” Konsten är inget finrum som bara vissa får gå in i. Konst är till för alla.
När känner du dig nöjd som ledare?
När någon deltagare tar sitt skapande ett steg vidare, utifrån vad vi pratat om. Det ger en kick. Då blir man glad.
Vad är svårast?
Pedagogiken. Människor är så olika, och det gäller att anpassa sig till var och en. Bästa sättet för mig är att visa, och att vi sedan tittar, tolkar och pratar utifrån det.
Ditt eget skapande, vad händer där?
Jag hade tidigare ett väldigt sug på karriär. Under tjugo år ställde jag ut jättemycket, mest i Skåne, Danmark och Tyskland. Nu bor jag här ute på landet. Karriärsuget har avtagit lite. Min drivkraft är inte längre att bevisa och få bekräftelse av andra. Det är nog bra för min konst.