Märkvärdiga möten på Katapulten
Läs krönikan av Tim Finth på Studiefrämjandet i Karlstad. Den handlar om några märkvärdiga och minnesvärda möten under Livekarusellen. (Ur Cirkeln nr 4 2021)
Vi hade Katapulten förra lördagen, startskottet för årets Livekarusellen. Om detta vill jag berätta!
Vi har till exempel person X som jag träffade redan när han var 14 år och gjorde sin första spelning. Han tappade sin lånade Gibson-gitarr i golvet precis innan spelningen och första giget var en katastrof på många sätt. Men han fick chansen igen på ett nytt gig. Och igen. Och igen, och igen och… I lördags var han kung på scenen.
Och trummisen i bandet som inte sa ett ord för åtta år sedan, knappt visste skillnaden på en bastrumma och virvelkagge. Han spelade som en gud denna kväll och visste precis hur ritualen kring en spelning går till. ”Hej, kul att se dig. Tack för att vi får vara med. Det här blir kul!” Hans person har utvecklats i samma takt som hans trumspel. Jag blir glad när jag tänker på att vi varit med och givit honom ett sammanhang där han känner sig välkommen och ges möjlighet att utvecklas både som person och musiker.
Vi har artist Y som betett sig oerhört märkligt under många år. I lördags kom han fram till mig och sa att han är annorlunda nu. ”Vi har ju varit på samtal med Johan på Studiefrämjandet vet du, så nu sköter vi oss.” Jag tänker att vi verkligen gjorde rätt i att fortsätta jobba med honom. Det hade varit mycket lättare för oss att säga: ”Du är inte välkommen att vara med eftersom du visade röven på scenen i Karlskoga.” Här var vi modiga på ett sätt jag tror att andra organisationer inte alltid är. Vi stöter inte bort problemet – vi hanterar det, jobbar med det och bidrar till lösningen.
Vi har artist Z som vi fått följa genom en extremt brokig ungdom. I lördags berättade han att han skaffat barn och var på en bra plats i livet. Han var supertaggad på att få spela. ”Det är som en ventil, så skönt med paus från familjelivet.” Han var tidigare väldigt nervös av sig, något som inte märks lika tydligt längre. Vi har naturligtvis inte gjort hela skillnaden i hans positiva utveckling, men musiken har varit livsavgörande för honom och via hans musik har vi fått vara med på hans resa till där han är idag.
Så har vi Bandet med stort B som jag på förhand hade tjuvkikat lite på via Youtube. Totalt icke förståbar musik. Knasigt, skevt, skumt och allmänt svårt att förstå vad de egentligen håller på med. Men vilken upplevelse att se live! Vem hade gett publiken möjlighet att ta del av denna nyskapande musik om inte vi gjort det? Den kommersiella musikbranschen? Knappast.
Jag tror att folkbildning är en långsam process – det tar tid att bli folkbildad. Person X, Y, Z kunde aldrig ana att det skulle mynna ut i det här. De visste inte vad de skulle lära sig, det var till och med oviktigt. Det som var viktigt för dem var att ha kul. Det har de garanterat haft – samtidigt som de fått mycket på köpet som de kanske inte ens reflekterat över eller förstått själva.
Vi i Studiefrämjandet kan från vårt perspektiv förstå vad som händer, hur det händer och vilken roll vi kan spela i personers och gruppers utveckling. Men hur berättar vi om det och hur får vi personer inom och utanför folkbildningsvärlden att förstå det, samt vilka effekter det ger för deltagare och samhälle? Vi borde i alla fall försöka. För egentligen är det väldigt enkelt. Det vi gör är att ta människor på allvar.
/Tim Finth, Verksamhetsutvecklare Studiefrämjandet i Karlstad
- Konserten Katapulten är startskottet för Livekarusellen, Studiefrämjandets nationella turné som ger band och artister möjlighet att spela för publik.