• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

En podd blir till

Det vimlar av poddar – i breda och smala ämnen, av kändisar och okända. Att skapa en egen podd är ett enkelt, billigt och roligt sätt att nå ut med sitt budskap. Cirkeln träffade Linette Stridh och Hanna Kannerstål, två nya, drivna poddskapare i Linköping. (Ur Cirkeln nr 3 2020)

Det är mitt på dagen, en stekhet sensommardag i Linköping. Linette Stridh och Hanna Kannerstål tar mig med ner i Kulturhuset Skyltens svala källare, och vidare in i Studiefrämjandets poddstudio. Avsnitt 4 av podden Kraftkanalen är på väg att spelas in och jag får äran att vara med vid förberedelserna. Vi pratar ljudteknik, planeringsarbete och om drivkrafterna bakom innehållet.

Varför heter podden Kraftkanalen?

– Den är helt enkelt en ”kanal för kraft” – en podd för dig som vågar möta dig själv, hitta din inre styrka och som vill nå en ny nivå av personlig utveckling. Vi vill lyfta ämnen som känns lite tabu – som psykisk ohälsa och inre blockeringar. Men vi varnar också för skratt. Humor är viktigt, säger Linette.

Ämnena känns stora, filosofiska, men på samma gång jordnära och konkreta. Detta avsnitt handlar om stress, lugn och tålamod. De tre första har haft teman som kraft, perfektionism, hopp och hopplöshet.

– Vi pratar inte bara om problem. Vi vill hitta konkreta lösningar på hur man kan hantera sin stressiga vardag. Målet är att släppa ett avsnitt var tionde dag där varje avsnitt är mellan 35 och 50 minuter, säger Hanna.

Tufft liv som drivkraft

Vi har tagit plats i poddstudions mörka och sköna skinnfåtöljer. Mellan oss står ett runt bord med mikrofoner kopplade till en enkel inspelningsutrustning. Både Linette och Hanna bubblar av svar på mina frågor. De känns genuint passionerade av budskapet de vill förmedla.

Varför temat personlig utveckling?

– Podden bygger på egna erfarenheter. Jag har tidigare levt ett tufft och ohanterligt liv med bipolaritet, depression och alkoholism. Vändningen för mig kom för tre år sedan när jag behandlades för missbruk. Nu vill jag så frön i människor och utmana andras sätt att tänka, säger Linette.

– Och jag har haft stressproblem med sjukskrivningar till och från i många år, men haft en fasad utåt och alltid försökt vara perfekt. Det har varit ett konstant och jobbigt inre babbel i min hjärna. Jag vill hjälpa andra att hitta nya perspektiv på tillvaron, menar Hanna.

Dramaturgi och ämnesval

För Hanna och Linette består den första planeringsfasen av att välja avsnittets tema. Sedan tidigare har de skrivit en lista på över 30 ämnen att välja på. Därefter ska det skrivas frågeställningar och göras research.

Rent dramaturgiskt börjar varje avsnitt med en vinjett följt av lyssnarkommentarer från tidigare avsnitt. Sedan diskuteras det aktuella temat som avslutas med en summering av problemen och förslag på lösningar. Som avrundning läses en dikt eller ett träffsäkert citat.

– Vi är oerhört tacksamma för att min pappa hjälper oss med tekniken. Det är han som har skapat vinjettmusiken och står för redigering och distribution av varje avsnitt, säger Linette.

– Vi tar också hjälp av vår vän Viktoria Årneby med planering och research. Det är mycket välbehövligt, säger Hanna.

Hur hittar ni era lyssnare?

– Vi lägger huvudfokus på poddens Instagramsida, men vi sprider också info på våra privata Facebook-sidor och på min egen webbsida, säger Linette.

– Vi har fått väldigt positiva lyssnarreaktioner! Många berättar att de både gråter, skrattar och nickar förstående när de lyssnar på vår podd, säger Hanna.

– Pappa kan visserligen vara lite kritisk gällande det tekniska. Han tycker att vi hummar för mycket, skrattar Linette.

Några tips till den som vill starta en podd?

–Redigeringen är det stora jobbet. Ha respekt för det. Leja gärna ut det till någon annan om du har möjlighet. Avsätt också mycket tid för planering, struktur och dramaturgi. Och öva på att vara bekväm med din egen röst. Men det viktigaste av allt är att vara närvarande och att lyssna på varandra, säger Hanna.

– Kom ihåg att göra podden för din egen skull, för att just du har något att berätta, avslutar Linette.

Väl tillbaka ute i sommarvärmen är jag inspirerad av glöden och passionen hos de båda tjejerna. Något mer reflekterande, och något mindre stressad, tar jag mig vidare ut i vardagslivet.

Tjejerna bakom Kraftkanalen

Namn: Linette Stridh
Ålder: 29
Syssla: Beteendevetare och egenföretagare

Namn: Hanna Kannerstål
Ålder: 28
Syssla: Psykologistudent

Lyssna på Kraftkanalen på Spotify!

Linettes och Hannas favoritpoddar

  • Psykologipodden
  • Momsplaining
  • Medberoendepodden

Skylten

Skylten i Linköping är ett kulturcenter för alla åldrar och konstnärliga uttryck. Skylten drivs av Linköpings kommun i samarbete med en rad aktörer, däribland Studiefrämjandet.

Skylten i Linköping Foto: Jens Tärning

Vad är en podd?

En metod för att publicera, streama, lyssna och prenumerera på ljudfiler via internet. Namnet kommer ifrån engelskans podcast, men många säger också poddsändning, poddradio eller kort och gott podd.

7 steg till en egen podd

1. Bestäm namn och innehåll

Vad ska podden heta? Vad ska den handla om? Varför skulle folk vilja lyssna? Hur mycket tid och energi är du beredd att lägga? De här grundläggande frågorna behöver du hitta svar på först.

2. Ha rätt utrustning

Du klarar dig långt på en enklare utrustning. Ska du satsa extra krut, så gör det på bra mikrofoner. Själva inspelningarna kan göras direkt via ett ljudkort till en dator. Du kan också använda en mindre portabel utrustning, exempelvis av märket Zoom. Då landar inspelningen på ett minneskort som du sedan kan koppla till datorn. För ljudredigeringen finns flera prisvärda datorprogram att använda. Och kom ihåg att testa tekniken ordentligt innan du gör skarpa inspelningar!

3. Snacka snyggt

Förbered ett manus med stödord och öva att prata utan att staka eller upprepa dig. En klassisk fälla är att humma när någon annan pratar. Vanligt är också att säga ord som ”precis” och ”ja, just det” alldeles för ofta. Det kan upplevas riktigt irriterande för lyssnaren. Undvika klassiska och störiga ”eeeh” eller ”liksom” när du själv har ordet. Lyssna på dig själv efter varje inspelning och utveckla ditt språk.

4. Intervjua och lyssna

Väljer du att bjuda in en gäst är det a och o att lyssna noga på svaren. Vanligt är att koncentrera sig alltför mycket på sina förberedda frågor. Får din gäst feeling och börjar prata om något oväntat och extra intressant, gäller det att att haka på. Ett tips är att ställa öppna frågor, sådana man inte kan svara ja eller nej på. Starta med orden ”hur gör du när...”, ”vad anser du om...” och ”varför...”. Då är chansen större till mer levande och intressanta svar.

5. Skapa musik och vinjett

Du får inte ha upphovsskyddad musik i din podd. Du får självklart spela dina egna låtar om du vill. Men det finns också sajter där du kan köpa färdigt ljudmaterial. Kom ihåg att du även behöver göra en omslagsbild för din podd. När det gäller musik och bild kan du kanske behöva hjälp, så inventera din bekantskapskrets!

6. Finns där poddar finns

När ditt avsnitt är färdigredigerat återstår att få upp ljudfilen på alla poddappar och poddsajter. Här behöver du ett poddhotell som distribuerar avsnitten vidare. Det finns flera att välja på. Några populära är Podbean, Libsyn och Soundcloud. Alla dessa ger dig ett så kallt RSS-flöde, vilket är en fil som innehåller all information om din podd – vad den heter, vad varje avsnitt handlar om, och hur långa avsnitten är.

När du har laddat upp ljudfilen på poddhotellet kan den spridas till de flesta ställen där poddar finns. Många menar att de tre viktigaste sajterna är Spotify, iTunes och Acast. För just de tre krävs separata ansökningar, men det går kvickt att fixa. Utöver dessa finns mängder av sajter som poddhotellet distribuerar till automatiskt. Du kan alltså snabbt vara redo att säga de magiska orden - ”min podd finns där poddar finns!”.

7. Marknadsför dig

Detta är egentligen ett helt avsnitt för sig. Att få folk att lyssna på just din podd, i det stora bruset, är naturligtvis en utmaning. Börja med att sprida ordet på dina sociala medier, i bekantskapskretsen och bygg upp en publik sakta men säkert.

Rakt på sak

Rakt på sak är en podd med Gustav Öhrn, förbundschef på Studiefrämjandet. Podden tar upp allt mellan himmel och jord – från vad Gustav Öhrn gillar att göra på fritiden till tips på hur du kan arbeta hemifrån lite lättare i coronatider. Podden leds av Lisa Malmgren, utvecklingsledare på Studiefrämjandet. Rakt på sak hittar du här på Soundcloud.

Rakt på sak med Gustav Öhrn Foto: Studiefrämjandet

Hjälp finns!

Vill du komma igång med en egen podd, kontakta Studiefrämjandet med dina idéer. De kan säkert hjälpa till eller slussa dig vidare till någon som kan poddar.

Ur Cirkeln nr 3 2020.

  • Text: Daniel Forsberg
  • Senast ändrad: 26 september 2020