• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Cleo & Vanessa från Femtastic

Rapparen Nathalie ”Cleo” Missaoui och Vanessa Marko vill peppa unga tjejer att hålla på med musik och att göra sin grej. Att vara rädd och nervös i början är naturligt, men det gäller att utmana sig själv och kliva över sina trösklar. (Ur Cirkeln nr 4 2014)

Namn: Nathalie Missaoui
Född: 1987
Bor: Kristineberg i Stockholm
Karriär: Svensk rappare, sångerska och låtskrivare. Sedan 2007 gör hon musik under artistnamnet Cleo. Hon samarbetar ofta med andra artister, till exempel Syster Sol och Kristin Amparo.
Aktuell: Workshopturné för Studiefrämjandet. Ny platta och turné i vår.

Namn: Vanessa Marko
Född: 1987
Bor: Malmö
Karriär: Grundare av kollektivet Femtastic och driver det som PR-kvinna, arrangör och DJ. Utbildad retorikkonsult.
Aktuell: Workshopturné för Studiefrämjandet.

Nathalie Missaoui kommer med andan i halsen till vårt möte högst upp på
Drottninggatan 110 i Stockholm. Det tog längre tid den här morgonen än hon räknat med att lämna sonen Elliott på dagis. Hon dimper ner bredvid Vanessa Marko i soffan och det märks genast att de känner varandra väl. De skämtar och fyller i svaren åt varandra.
– Vi har hängt i samma gäng länge, men lärde känna varandra på riktigt 2010, det året vi startade Femtastic, säger Nathalie Missaoui.

Tanken med kultur- och musiknätverket Femtastic är att skapa scen och utrymme för sig själva och andra samt att inspirera unga tjejer att ta plats med sin konstform. De är också två av initiativtagarna till FATTA-kampanjen, som driver frågan om en förändrad syn på sexualitet, våldtäkt och samsyn. Och under hösten och våren gör de en landsomfattande workshopturné för att stärka unga tjejer som vill syssla med musik.

Fittstim engagerade

På frågan varifrån de fått sitt feministiska engagemang svarar Vanessa Marko att hon minns en enskild händelse, boken Fittstim som kom ut 1999.
– En moster gav mig Fittstim när jag fyllde 12 år. Jag minns särskilt det andra kapitlet om sex. Jag tyckte det var sjukt att det var så stor skillnad på hur killar och tjejer beskrivs. Att en tjej är en hora om hon har sex med fler än en kille, medan en kille närmast är en hjälte, säger hon.

Nathalie nickar instämmande och säger att hennes feministiska uppvaknande nog kom stegvis. Inte minst genom Popkollo som hon jobbat på varenda sommar sedan hon var 18 år. Det är ett musikläger för unga tjejer med endast kvinnliga artister och musiker som handledare.
– Sedan är jag uppvuxen i Umeå, som är fylld av socialister, feminister och veganer. Det är en stad som är känd för att knyta näven i luften.

Just vikten av att våga ta plats och känna sig trygg med det, är något som återkommer flera gånger under vårt samtal.
– Jag är ensambarn och stått på scen och spelat teater sedan jag var sex år. Jag har också fått väldigt mycket kärlek och stöd av min mamma och familj. Att synas, ta plats och sedan få bekräftelse för det har fallit sig naturligt för mig, säger Nathalie.

Vanessa säger att ta plats och uttrycka sina åsikter blev en medveten strategi för henne under uppväxten.
– Vi flyttade mycket under min barndom. Att vara synlig och kritisk blev ett sätt för mig att ta plats i en ny stad. Jag var bland annat punkare med grönt hår, hippie med dreadlocks för att sedan upptäcka hiphop. Nathalie är den första kvinnliga rapparen som jag lärde känna, säger Vanessa.

Ju hårdare desto bättre

Nathalie säger att hon precis som Vanessa lyssnade mycket till punk under uppväxten.
– Ju hårdare musik desto bättre, säger Nathalie. Sedan upptäckte jag hiphop som hade samma attityd och ilska, men som var mycket bättre musikaliskt!

Hon började göra låtar och spela in hemma i sovrummet, för att sedan börja uppträda med killkompisarna i Random Bastards.
– Det var läskigt i början, men jag fick extremt mycket stöd. Killarna i crewet var i princip mina bästa kompisar och peppade mig sjukt mycket. De sa alltid att jag var jättebra trots att jag var skitdålig i början. Efterhand blev det ju också lite status i att vara enda tjejen på scen, och man fick mycket uppmuntran.

Just den känslan av att våga ta plats och göra sin grej, vill Nathalie och Vanessa överföra på de unga tjejer som ska delta i Studiefrämjandets workshop. Det första steget är att skapa en trygg miljö.

Enbart tjejer

– Alla ska känna att de duger som de är. Tjejerna ska inte bli bedömda, utan får bara vara sig själva och göra sin grej. Därför är det på något vis enklare att vi jobbar med enbart tjejer. Så fort du placerar en tjej och en kille i ett rum är det så lätt att det börjar handla om helt andra saker.

Pedagogiken går ut på att lära tjejerna att inte låta sig begränsas av de fördomar, föreställningar och ibland rena missuppfattningar som vi bär med oss i våra egna huvuden. Ett tema som Nathalie ofta återkommer till i sina egna låttexter.
– Jag jobbar mycket med begränsningar och de inbillade rädslor som vi alla går omkring och bär på. Många texter kommer ur frustration och ren ilska över de hinder som vi själva – eller samhället – lägger på oss. Till exempel är det en myt att tjejer har sämre självförtroende än killar. Det finns helt enkelt en större förväntan på killar att ta plats i livet.
Större uppmuntran leder ju till att det är enklare att ta för sig även om de också självklart bär på rädslor och osäkerhet.

Vanessa påminner också om de faktiska begränsningarna som möter tjejer i musikbranschen. I dag är det bara drygt tolv procent tjejer i Studiefrämjandets musikcirklar. Av alla bokade akter på festivaler och event är bara drygt tio procent kvinnor.
– Musikbranschen speglar de patriarkala strukturer som finns i samhället i stort. När vi ser att det är så få tjejer som tar plats i ett kreativt rum som musiken kan det vara nödvändigt att ha ett separat rum där de kan våga skapa tillsammans. Vi vill få in både fler tjejer – och mer hiphop – i landets replokaler!

Kvinnlig hiphop-våg

Två workshops i Linköping respektive Malmö är redan genomförda och Vanessa berättar att några av tjejerna redan har startat en musikcirkel och börjat repa. Härnäst väntar Stockholm och sedan Umeå, Växjö och Jönköping.
– Den första halvtimmen kan det vara lite spänt och en del är blyga, men sedan är det häftigt att se hur tjejerna växer under de här två dagarna. Sedan är det förstås fett om en massa fler tjejer börjar hålla på med hiphop också, säger Nathalie.

Men på frågan om vi upplever en ny kvinnlig hiphop- våg med artister som hennes själv, Syster Sol, Linda Pira, Kumba och Rosh, blir Nathalie nästan lite irriterad.
– Det är många som säger det, särskilt sedan vi uppträdde tillsammans på Dramaten i våras. Men herregud, jag och flera av de andra har ju hållit på att göra låtar och spela in musik i över tio år. Då känns det lite konstigt att beskrivas som ett nytt fenomen. Samtidigt som det förstås är kul att det skrivs om oss!

KOM IGÅNG MED MUSIK

Cleos bästa tips

  • Försök syna dina tankar och lita på att det du tycker om är det du ska göra.
  • Om du njuter av att göra något så kan inte tankar och påhittade sanningar påverka dig.
  • Att vara rädd och nervös är naturligt, men varje gång man utmanar sig själv och kliver över sina trösklar gör man det enklare för sig själv. Alla är sämst i början, alla. Även dina idoler har varit det!

Läs mer om Studiefrämjandets musikverksamhet!

Ur Cirkeln nr 4 2014.

  • Text: Carina Järvenhag
  • Senast ändrad: 2 juli 2020