• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Bildning i friska luften

Utomhus kan du vara året om, och på sommaren vill många av oss helst vara ute hela tiden. För den som tröttnat på hängmattan finns många möjligheter till bildning i Sommarsverige. Vandra, cykla, skapa eller hitta din sinnesro i naturen. Vad passar dig bäst? (Ur Cirkeln nr 2 2018)

Kunskapen växer utomhus

Lärande och uteliv är en bra kombination. Genom att använda alla våra sinnen fastnar kunskapen lättare. Fysisk aktivitet och gemenskap får du på köpet.

Kunskap kommer från böcker. Du lär dig bäst i ett klassrum. Länge var den synen förhärskande. Faktum är att Studiefrämjandet var lite av pionjärer med folkbildning utomhus. Numera sker mycket av sommarhalvårets verksamhet i Studiefrämjandet utomhus, ofta i samarbete med lokala föreningar. Du kan hitta fågelkurser, naturexkursioner, stadsvandringar, kulturhistoriska utflykter och mycket annat.

Uppleva och lära

Utomhuspedagogik är ett eget forskningsområde. Här studeras lärande utomhus, ofta utifrån kopplingen mellan att uppleva och att lära.

Forskningen visar detta:

  • När du använder alla dina sinnen fördjupas lärandet och kunskapen stannar kvar längre.
  • När du är utomhus minskar halten av stresshormonet kortisol. Det skärper koncentrationsförmågan och minns mer.
  • Fysisk rörelse stimulerar lärandet – och är dessutom bra för hälsan.

Att lära utomhus ger alltså uppenbara fördelar. Genom att känna, lukta och smaka blir kunskapen ”på riktigt”. Att dofta på en liljekonvalj eller se en bofink lämna sin holk är något helt annat i verkligheten än på en bild i en bok. Då ligger det nära till hands att vilja veta mer om liljekonvaljen och om bofinken.

Fyra faktorer

Inom utomhuspedagogiken betonas fyra faktorer som bidrar till att skapa en god lärmiljö:

  • Platsen. Var ni är någonstans har betydelse. Men platsen för lärandet behöver inte alls vara långt ute i vildmarken. Ett naturområde i närheten av en tätort går bra. Parker, trädgårdar och stadsmiljön fungerar också.
  • Innehållet. En tydlig koppling mellan plats och innehåll är viktigt. Många sätter likhetstecken mellan lärande utomhus och ”naturkunskap”. Men utomhuspedagogik är egentligen inte alls bundet till ett visst ämne, utan har mer att göra med själva kopplingen mellan att uppleva och lära. Att lära mer om historia och stadsplanering utomhus går alltså utmärkt. Ännu bättre kan det bli med ämnesöverskridande studier, där olika infallsvinklar får samverka med deltagarnas tidigare kunskap och erfarenhet.
  • Sättet. En av fördelarna med utomhuspedagogiken är att det ger möjlighet att själv vara aktiv under inlärningsprocessen. Här är det upp till gruppen eller pedagogen att tänka till och förbereda. Övningar som ger deltagarna konkreta uppgifter är bra, oavsett om det handlar om närstudier av myrors beteende eller att fotografera husfasader. En del övningar kan vara enskilda, andra kan ske i grupp.
  • Reflektion. Tid att bearbeta och fundera över vad du lärt och upplevt behövs alltid. Även det kan göras både enskilt och tillsammans, kanske utifrån förberedda frågor. Se till att avsätta tid för reflektion.

Planering och eftertanke

Vad är då ledarens roll vid kurser och studiecirklar utomhus? Det beror helt och hållet på sammanhang. Men några saker är viktiga, som att planera lite i förväg, fundera över hur ni kan dra nytta av den omgivande miljön – och att låta deltagarna vara aktiva, använda sina sinnen och ställa frågor.

”Med planering och lite eftertanke går det att skapa fantastiska lärmiljöer utanför knuten.” Det säger utomhuspedagogen och forskaren Anders Szczepanski vid Linköpings universitet. Det är bara att ge sig ut och låta kunskapen växa!

Mer om utomhuspedagogik

I Ur och Skur

”Unik pedagogik för alla sinnen.” Så beskrivs I Ur och Skur på Friluftsfrämjandets webbplats. Lek, rörelse, spänning och upplevelser är viktiga ingredienser i I Ur och Skur, och många skolor och förskolor deltar i konceptet. Friluftsfrämjandet har pedagoger och tips för att komma igång. Läs mer på www.friluftsframjandet.se.

Naturskoleföreningen – att lära in ute

  • Främja naturskoleidén i Sverige.
  • Stödja och främja utvecklingen av utomhuspedagogik.

Det är Naturskoleföreningens två mål. Föreningen samlar skolor och enskilda med intresse för utomhuspedagogik.  Läs mer på www.naturskola.se.

Böcker om utomhuspedagogik

De flesta böcker om utomhuspedagogik handlar om barn och ungdom. Här är några titlar:

  • Utomhuspedagogik: Utveckling och lärande i naturen av Anders Olsson (Gothia).
  • Utomhuspedagogik som kunskapskälla av Lars Owe Dahlgren med flera (studentlitteratur).
  • Ute året runt – utomhuspedagogikens möjligheter av Titti Olsson (Lärarförlaget).

Cykelturen – en ren njutning

Foto: Du kan cykla till Afrika eller till okända smultronställen tre kilometer hemifrån. Går det att hitta något bättre sätt att ta sig fram än på cykel? I alla fall inte om du frågar Kari Adolfsson på Cykelfrämjandet Östergötland.
– Att cykla är ett härligt sätt att färdas på. Du får motion, och kan åka på småvägar och stigar där bilar inte tar sig fram.

Cykelfrämjandet i Östergötland arrangerar varje år cykelturer i det östgötska landskapet. I år är åtta turer planerade, mellan 15 och 55 kilometer långa, med lockande namn som ”Abborrebergsturen” och ”Ensjön runt”.
– En tur på ett par mil är lagom för den som är otränad. Lugna vägar och långa raster gör cykelturen till en ren njutning, säger Kari Adolfsson.

Själv har han även gjort långturer, som till Öland, och det fordrar planering. Men en dagstur kräver inga större förberedelser, och alla slags cyklar går bra.

Hoppa av och titta

Under en cykeltur kommer du i verklig närkontakt med landskapet. Det är enkelt att hoppa av och ta sig en närmare titt på det som väcker ditt intresse.
– Om du är nyinflyttad är cykeln ett perfekt sätt att lära känna din nya hembygd, säger Kari Adolfsson.

En bra karta är en fördel om du vill ge dig ut på upptäcktsfärd. I år finns Cykelkartan i ett nytt utförande. Serien täcker in hela landet i nittio separata kartblad. I Sverige finns dessutom ett femtiotal markerade cykelleder från norr till söder. För att inte tala om alla småvägar som väntar på att bli upptäckta. Det finns faktiskt 22 000 mil vägar i Sverige, så det är bara att börja trampa.

Vandring ger närkontakt

Vandring är att komma i närkontakt med omgivningen – och dig själv. Vandringar i grupp blir nu allt mer populära. Enkelt, lärorikt och ett sätt att knyta kontakter.

Att vandra är det mest ursprungliga sättet för oss människor att förflytta oss på jorden. Så var det fram till bara för drygt hundra år sedan. Sedan kom tåget, bilen och flyget. Nu har vandringen fått en renässans. Allt fler upptäcker glädjen i att färdas med fötterna. När du går släpps tankarna fria, och promenaden kan nästan bli som terapi. Många föredrar att delta i organiserade korta gruppvandringar. Studiefrämjandet anordnar sådana över hela landet, ofta i samarbete lokala föreningar.

Alltid mer att titta på

I Kristianstad har Evert Valfridsson från Nordöstra Skånes Fågelklubb genomfört över 250 vandringar på den sex kilometer långa Linnérundan i Vattenriket, ett naturområde nära staden.
– Evert är en riktig entusiast och hans vandringar är jättepopulära, säger Mari Graneskog på Studiefrämjandet i Kristianstad.

Sträckan på sex kilometer kan ibland ta upp till fyra timmar. Det finns alltid mer att titta på och fördjupa sig i.
– Både blommor och fågelkvitter gör folk nyfikna. Vandringarna är en perfekt kombination av lärande, rörelse och gemenskap, menar Mari Graneskog.

Helt klart är att vandring ligger i tiden. Efterfrågan växer, både på avancerade vandringsresor och för utrustning i lyxklass. Allt sådant kan locka, men är absolut inget krav.
- Just enkelheten med en kort vandring i närmiljön tror jag lockar många. Du behöver egentligen ingen särskild utrustning, mer än fika förstås, säger Mari Graneskog.

Naturens kreativa kraft

Att naturen inspirerar till skapande är ingen hemlighet. Fråga vilken konstnär eller fotograf som helst. Många utvecklar sin kreativitet i trädgården, andra söker sin inre kraft i naturen, medan några väljer en skapande sommarkurs på folkhögskola.

”Skapa i betong för hem och trädgård”, ”Nyfiken på naturfoto” och ”Naturfilm för unga filmare” är några exempel på Studiefrämjandets utomhusaktiviteter i sommar. Vill du utveckla din kreativa förmåga är studiecirkeln en bra form.

Många får utlopp för sin kreativitet i trädgården. I sommar genomförs Tusen trädgårdar, där trädgårdsentusiaster öppnar sina trädgårdar för allmänheten. Odlingsentusiaster älskar att utbyta kunskap och erfarenheter med varandra – om allt från kompostering och mördarsnigeljakt till rosbeskärning och täckodling.

Den inre kraften

Vill du odla din inre kraft kan Studiefrämjandets Lugn av naturen vara till hjälp. Studiematerialet har flera år på nacken men är fortfarande användbart för dig som vill hitta sinnesro i naturen. Här finns övningar kring teman som sinnesnärvaro, syn, känsel och reflektion. Hela materialet finns på www.studieframjandet.se.

För många är sommarkurs på folkhögskola en perfekt kombination av gemenskap, lärande och avkoppling. Det finns kurser i de flesta konstnärliga uttrycksformer. Ofta bor du på skolan under några dagar och får på heltid ägna dig åt ditt intresse – eller pröva på något helt nytt. Du hittar alla sommarkurser på www.folkhogskola.nu.

Uteliv med hunden

För Sveriges 660 000 hundägare är uteliv inget nytt. Vovven ska rastas, oavsett väder och vind. Men det finns mycket mer att lära och göra med hunden än vardagspromenaden.

Att vara aktiv med hunden behöver inte handla om avancerad lydnad och tävlingar. Hundpromenader i grupp blir nu allt mer populära. Tanken är enkel. Du lär dig mer om din hund genom att lära känna andra hussar och mattar. Hundpromenaderna organiseras på olika sätt runt om i landet, ofta med en entusiastisk hundägare som ledare. Vem som helst kan delta, eller själv starta en promenadgrupp!

– Kontakta Studiefrämjandet där du bor. De hjälper er att komma igång, säger Moa Källström på Studiefrämjandet.

Men är detta verkligen studiecirklar, kanske någon undrar.
– Javisst, om ni gör det på rätt sätt. Att bara promenera tillsammans räcker inte, syftet med en cirkel är alltid att ni ska lära er mer. Kanske kan ni ha olika teman för varje träff, säger Moa Källström.

Rallylydnad

Brukshundklubben och Studiefrämjandet samarbetar över hela landet och anordnar allt från valpkurser för nyblivna hundägare till utbildningar i lydnad, agility och eftersök. På senare tid har rallylydnad seglat upp som en av de mest populära hundaktiviteterna. Föraren och hunden går tillsammans en bana med stationer, där olika moment ska utföras; sitt, ligg, sväng vänster med mera.
– Rallylydnad är enkelt att komma igång med. I de lägre klasserna är hunden kopplad hela tiden och de flesta hundar och hundägare kan delta, säger Moa Källström.

För aktiva hundägare finns alltså mycket att lära – både av varandra och av hundarna.
– Min hund har lärt mig tålamod och vikten av bra kommunikation. Om hunden inte förstår märker du det direkt. Så är det inte alltid med människor, säger Moa Källström.

Läs mer om Studiefrämjandets verksamhet inom djur och natur!

Ur Cirkeln nr 2 2018.

  • Text: Thomas Östlund
  • Senast ändrad: 16 juni 2020