• Language

    Use Google Translate to view the web site in another language.

Gå till Studiefrämjandet.se

Utveckla din förening

Föreningsutveckling låter inte så upphetsande. Men det är nog vad många av Sveriges 200 000 föreningar skulle behöva. Medlemsmodellen är ett nytt sätt att utveckla er förening. (Ur Cirkeln nr 4 2013)

Föreningsböcker handlar ofta om det organisatoriska – styrelse, stadgar, ekonomi... I Medlemsmodellen står den enskilde medlemmen i centrum.

”Hur ska vi få fler, aktivare och nöjdare medlemmar?” är frågan.

Detta perspektiv behövs, för även om svenskarna älskar sina föreningar, kan kärleken svalna. Att vara trogen samma förening hela livet är ingen självklarhet längre. Därför är det värt att ägna medlemmarna omsorg. Stadgar och protokoll i all ära, utan medlemmar, ingen varaktig framgång.

– Föreningar behöver fråga sig hur man kan nå nya intresserade och hur lätt det är att komma in som ny medlem. Det säger Agneta Fleischer som arbetar med pedagogiska frågor på Studiefrämjandet.

Minns när du var ny

Medlemsmodellen lämpar sig bra för studiecirklar, menar hon. Att samla en grupp, lägga dagordningen åt sidan och ägna sig åt de lite större frågorna kan vara både intressant och utvecklande.
– Alla har ju en gång varit ny medlem. Att minnas hur det var då är ett bra sätt att börja fundera över hur föreningen mår idag, säger hon.

Förhoppningsvis leder det till en nytändning som också innebär förändring. Därför avslutas handledningen med att gruppen får hjälp att göra en handlingsplan.

  • Studiehandledningen till boken Medlemsmodellen innehåller diskussionsfrågor och övningar uppdelade på fem träffar.
  • Boken Medlemsmodellen av Niklas Hill och Angeli Sjöström kan beställas på www.trinambai.se.

8 frågor för fler medlemmar i föreningen

I boken Medlemsmodellen ställs många frågor. Svaren kan leda er fram till fler och nöjdare medlemmar i föreningen. Fundera över dessa frågor. Hur ser det ut i din förening eller ditt nätverk?

  1. Reflektera – Vad är meningen med föreningen?
  2. Analysera – Vilka är era blivande medlemmar och var finns de?
  3. Attrahera – Hur når ni ut till dem och gör er intressanta?
  4. Rekrytera – Vad får människor att ta steget och bli medlem?
  5. Introducera – Hur tar ni emot och välkomnar nya medlemmar?
  6. Hantera – Hur hanterar ni kritik och utträden?
  7. Aktivera – Hur får ni passiva medlemmar att bli aktiva?
  8. Utvärdera – Har ni nått era mål och vad har ni lärt er på vägen?

Läs mer om Studiefrämjandet och Medlemsmodellen här!

Ur Cirkeln nr 4 2013.

  • Text: Thomas Östlund
  • Senast ändrad: 7 september 2020